Ochrana spotřebitele
Nespokojenost s výsledkem vyšetřování sociální sítě TikTok
21. června 2022
Evropská komise a vnitrostátní orgány spolupracující při ochraně spotřebitele ("síť CPC") dnes oznámily ukončení více než rok trvajícího dialogu se společností TikTok a ukončení jejího vyšetřování. dTest a ostatní organizace sdružené v Evropské spotřebitelské organizaci BEUC vidí určité zlepšení politik a postupů společnosti TikTok, ale zároveň upozorňují na skutečnost, že některé znepokojivé otázky zůstávají otevřené nebo nevyřešené.
V únoru 2021 BEUC a 18 spotřebitelských organizací z celé Evropy, včetně dTestu, upozornily příslušné úřady v síti CPC na četná porušování práv uživatelů TikToku, zejména dětí a mladistvých, na které platforma cílí.
Co spotřebitelské organizace TikToku vyčítaly?
- Poskytování neodvolatelného práva TikToku používat, šířit a reprodukovat videa publikovaná uživateli bez nároku na odměnu.
- Nepřiměřené a klamavé podmínky u virtuálních měn a virtuálních předmětů.
- Skrytá reklama a šíření skrytého marketingu.
- Používání osobních údajů k personalizované reklamě bez jasných a srozumitelných informací o rozsahu zpracování, účelu a právním důvodu zpracování.
Začátkem tohoto měsíce BEUC zaslal síti CPC dopis, v němž vyjádřil znepokojení nad nedostatečným pokrokem v tomto případu, jakož i nad omezeným rozsahem a nejasností oznámených změn politiky TikToku. Přesto dialog a vyšetřování ze strany Evropské komise a vnitrostátních orgánů spolupracujících při ochraně spotřebitele ("síť CPC") bylo nyní ukončeno.
Ředitelka spotřebitelské organizace Eduarda Hekšová k výsledkům dialogu se společností TikTok a k ukončení jejího vyšetřování uvedla: „Je politováníhodné, že se úřady rozhodly ukončit toto šetření, přestože několik závazků společnosti TikTok k vyřešení nejvýznamnějších vznesených obav, jako jsou reklamní praktiky, zůstává z hlediska jejich dopadu na spotřebitele velmi nejasných. Znepokojuje nás zejména skutečnost, že společnost TikTok nezastaví profilování a cílení personalizované reklamy na děti. Případ ukazuje, že vymáhání práva v digitalizovaném světě stále není tak účinné, jak by mělo být, aby chránilo spotřebitele, zejména ty nejmladší. Litujeme, že po tomto dlouhém dialogu stále existuje mnoho šedých oblastí a také některé otázky, které nebyly vůbec řešeny, jako například široké pravomoci platformy TikTok v oblasti autorských práv k obsahu zveřejňovanému uživateli.“
Podle názoru dTestu a dalších evropských spotřebitelských organizací nerespektují závazky přijaté společnosti TikTok ohledně personalizované reklamy pět zásad týkajících se reklamy vůči dětem, které minulý týden společně přijaly orgány pro ochranu údajů a ochranu spotřebitele. Dialog a vyšetřování končí navzdory probíhajícímu řízení se společností TikTok ohledně dodržování povinností v oblasti ochrany osobních údajů ze strany vedoucího dozorového úřadu (irská Komise pro ochranu údajů).
„Žádáme příslušné úřady, aby činnost společnosti TikTok nepřestaly kontrolovat a aby v případě nesplnění závazků ze strany společnosti TikTok přijaly donucovací opatření,“ pokračuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Tímto příběh nesmí skončit. dTest a ostatní evropské spotřebitelské organizace budou vývoj situace bedlivě sledovat."
Pokud potřebujete poradit ohledně vašich spotřebitelských práv ve vztahu k sociální síti TikTok nebo ve vztahu k jiným platformám, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.