Ochrana spotřebitele
Letošní ročník Spotřeby pro život zná vítěze
17. června 2022
Čtyři desítky časopisů se utkaly ve 14. ročníku studentské soutěže Spotřeba pro život. Studenti měli za úkol vytvořit vzorové vydání spotřebitelského časopisu. Museli přitom seznámit své čtenáře nejen s tím, co pozitivního přinášejí online hry, ale zejména jaká rizika na ně při hraní počítačových her číhají. Vítězné týmy studentů získají věcné ceny a na podzim se podívají do sídla Evropského parlamentu v Bruselu.
Hodnocení bylo letos pro odbornou porotu velmi obtížné, jelikož se sešlo opravdu mnoho vydařených a zajímavých časopisů. Posuzovala se jak grafická stránka, tak nápad, odbornost i celkový dojem. Nejvíce bodů získali studenti z pražské Českoslovanské akademie obchodní (časopis PATCH). Na druhé příčce se umístil tým Gymnázia z Mladé Boleslavi (časopis SKEM) a třetí místo patří studentům Gymnázia, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou (časopis Kam to může zajít?).
Všechny tři nejúspěšnější kolektivy se společně se svými pedagogy mohou těšit na odměnu pro vítěze v podobě zájezdu do sídla Evropského parlamentu v Bruselu. Pro další dva vyhodnocené soutěžní týmy jsou připraveny věcné ceny. Na čtvrtém místě se umístili studenti ostravské Střední školy služeb a podnikání (časopis Truth or games) a hned za nimi trojice studentů SOŠPO z Prostějova (časopis KDA). Každá škola, jejíž studenti se do soutěže zapojili, obdrží navíc zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.
„Vítězům gratulujeme a všem studentům, kteří se do soutěže zapojili, děkujeme za účast, velké odborné znalosti i ukázku kreativity,“ vzkázala soutěžícím ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a podotkla: „Bylo vidět, že letošním tématem jsme zamířili do zájmu studentů zcela přesně. Úroveň obsahové stránky i grafického zpracování časopisů byla velmi vysoká a vybrat ty nejlepší nebylo vůbec jednoduché.“
Letos studenti vytvářeli časopisy, ve kterých popisovali rizika a nástrahy hraní online her. Soutěžící měli vysvětlit, jaká platí v oblasti online her omezení z pohledu věku, dotknout se měli také nástrah v podobě výzev k nákupům během hraní nebo rizik ukrytých v identitě jednotlivých hráčů. Několik týmů se nad rámec zadání věnovalo i dalším tématům. Například popsali zdravotní rizika dlouhodobého sezení před monitorem, závislost digitálních technologiích nebo se zabývali otázkou, jak se staví herní průmysl k násilí a sexismu v počítačových hrách.
Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje největší česká spotřebitelská organizace dTest pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a kvestora Evropského parlamentu Marcela Kolaji. Je každoročně vypsána pro žáky středních škol a odborných učilišť, ale mohou se jí účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých.