Ochrana spotřebitele
Energetika pro spotřebitele
20. dubna 2023
Zástupci dTestu se ve středu 19. dubna sešli k neformálnímu setkání s novináři nad tématem Energetika v popředí spotřebitelského zájmu. Akce byla uspořádána v rámci projektu European Climate Foundation. Při zohlednění globálních energetických otázek a na základě zkušeností získaných z poradenské činnosti dTestu byly prezentovány návrhy na posílení ochrany spotřebitelů v energetice.
Petr Šmelhaus a Jan Šůra z právního oddělení dTestu představili pohled spotřebitelské organizace na zásadní témata, která vyvstala především v důsledku energetické krize. Předmětem debaty byly následující zájmy účastníků energetického trhu:
- zajištění udržitelných nákladů na živobytí – eliminace chudoby / energetické chudoby,
- dostupnost investičních prostředků na technická opatření pro dosažení úspor,
- dostupnost materiálů, technologií a solidních realizačních kapacit,
- nastavení pravidel pro energetické komunity a sdílení zdrojů,
- poskytování srozumitelných informací z hlediska průměrného a zranitelného spotřebitele,
- dostupnost „záchranné sítě“ pro spotřebitele postižené energetickou chudobou,
- podpora konkurence dodavatelů energií,
- zohlednění požadavků na ochranu životního prostředí,
- zlepšení postavení spotřebitelů při uplatnění a vymáhání jejich práv.
Z aktivit dTestu spočívající v podpoře řešení problémů spotřebitelů s dodavateli energií na platformě Vašestížnosti.cz či při poskytování spotřebitelských rad v telefonické a elektronické poradně plyne, že spotřebitelé se nejvíce potýkají s:
- cenami energií, výší a změnou záloh,
- smlouvami na dobu určitou bez fixace ceny,
- vyúčtováním zasílaným seniorům prostřednictvím e-mailu,
- nejasnými právními důsledky smrti odběratele energií,
- nejasnostmi ohledně kvality plynu a výhřevnosti plynu,
- náklady související s přechodem na měření okamžité spotřeby.
S ohledem na vyjmenované problémy dTest navrhl několik možných legislativních změn. i) Zástupci dTestu se domnívají, že by měly být zákonem popsány právní důsledky úmrtí odběratele energií, aby bylo zřejmé, zda smlouva s dodavatelem přechází na dědice odběratele, či nikoliv. ii) Vzhledem k tomu, že českým domácnostem je dodáván plyn z různých lokalit, než bylo dosud běžné, se spotřebitelé musí vypořádat s odlišnými vlastnostmi plynu. Z toho důvodu se dle dTestu nabízí, aby dodavatelé plynu byli povinni uvádět informace ohledně výhřevnosti plynu a další doporučení související s nastavením a údržbou plynových zařízení. iii) Z hlediska vymahatelnosti spotřebitelských práv by mělo být v oblasti energetiky zajištěno zjednodušené řízení před národním regulátorem, jímž by zároveň měla být vyřešena většina nároků související s dodávkou energií, včetně smluvních pokut, namísto nutnosti je uplatňovat před soudem.
Při setkání byli rovněž přítomní novináři seznámeni s materiály dTestu „Zvládání energetické krize: Příklady nejlepší praxe“ a „Otázky a odpovědi: Energetika a spotřebitel“. První z jmenovaných dokumentů nabízí srovnání situace spotřebitelů v několika evropských zemích. Druhý dokument nabízí odpovědi na časté dotazy spotřebitelů, s nimiž se dTest při své činnost setkává.
Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.