Menu

Město Dobruška

Ochrana spotřebitele

Jak se liší podmínky služeb mobilních operátorů pro spotřebitele, živnostníky a ostatní větší podnikatele

25. června 2020

Pravidla účinná od 1. dubna letošního roku přinesla pozitivní změny při ukončování smluv uzavřených s mobilními operátory na dobu určitou, a to nejenom spotřebitelům, ale i drobným živnostníkům. Podnikající fyzická osoba má nyní obdobné postavení jako spotřebitel, a zákon jí tak dává více práv než ostatním podnikatelům.

Uživatelé komunikačních služeb často uzavírají smlouvy s operátory v rámci své živnosti a výdaje dávají „do nákladů“. Odhlédněme od toho, zda takové užívání služeb, které má sloužit k podnikání, je daňově správně ošetřeno. Zajímavé je podívat se na rozsah práv uživatele těchto služeb v pozici spotřebitele, podnikající fyzické osoby (především živnostníka) nebo jiného podnikatele, který je právnickou osobou (třeba akciovou společností či společností s ručením omezeným).

Základní parametry smluv jsou dány zákonem. „Bez ohledu na to, zda je uživatelem spotřebitel, podnikající fyzická osoba nebo podnikající právnická osoba, musí být ve smlouvě srozumitelným, úplným a snadno přístupným způsobem uvedeny základní informace, které poskytovanou službu charakterizují,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Takovými informacemi jsou například popis poskytované služby, minimální nabízená a minimální zaručená úroveň kvality této služby, postupy operátora mající vliv na poskytování služby, termíny a způsob vyúčtování ceny a placení. Dále doba, na kterou je smlouva uzavřena, délka výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů, způsob uplatnění reklamace včetně údajů o tom, kde a v jakých lhůtách lze reklamaci uplatnit. Opomenout nelze ani smluvní pokuty a informace o způsobu řešení vzniklých sporů. Nově, od 1. dubna 2020 musí být ve smlouvě uveden ověřovací kód účastníka a podmínky pro přenesení telefonního čísla.

A v jakých parametrech se smlouvy podnikajících právnických osob liší od smluv živnostníků a spotřebitelů? Smlouvy se spotřebiteli a živnostníky nesmí být uzavírány na dobu delší než 24 měsíců, pokud o to účastník sám nepožádá. Přeje-li si spotřebitel nebo živnostník uzavřít smlouvu pouze na 12 měsíců, musí mu to operátor umožnit. Dohodne-li si takový uživatel s operátorem smlouvu nebo její změnu po telefonu či přes internet, je operátor povinen poskytnout mu informace o smlouvě písemně, a to v elektronické nebo listinné podobě.

Účastníci služeb elektronických komunikací by v každém případě měli vědět, že jsou-li v postavení spotřebitele nebo podnikající fyzické osoby, mohou jednoduše ukončit svou smlouvu o poskytování služeb elektronických komunikací před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena. „Přičemž pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření, zaplatí spotřebitel i živnostník jen 5 % ze zbývajících úhrad do konce sjednané doby, a pokud skončí později, nezaplatí již nic, s výjimkou úhrady nákladů spojených se zlevněným zařízením, bylo-li operátorem poskytnuto. Účastníci v postavení firem takové právo nemají,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Uzavřete-li smlouvu jako podnikající fyzická osoba, jste v obdobném postavení jako spotřebitel. Jste tedy více chráněni a máte větší práva. „Evropský kodex pro elektronické komunikace, což je směrnice, která bude transponována do českého práva, posune prospěch z některých ustanovení, která se vztahují především na spotřebitele, dále i na mikropodniky, malé podniky a neziskové organizace. To je další cesta, kterou se v budoucnosti, nejspíše od 1. ledna 2021, rozšíří rozsah více chráněných účastníků,“ sděluje Eduarda Hekšová.

Zorientovat se v nabídkách několika desítek klasických a virtuálních operátorů prakticky nejde, a to bez ohledu na skutečnost, že jsou často nepřehledné a některé podmínky běžnému smrtelníkovi nesrozumitelné. Díky nezávislému srovnávači tarifů od dTestu můžete najít nejlevnější tarif podle svých požadavků. Zadejte žádané počty minut, SMS či dat a srovnávač vám najde nejvýhodnější nabídky operátorů. Více na www.dtest.cz/tarify.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, pondělí 14. 10. 2024
polojasno 11 °C 4 °C
úterý 15. 10. zataženo 13/7 °C
středa 16. 10. zataženo 14/7 °C
čtvrtek 17. 10. oblačno 14/8 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Dobruska_KINO_A2-10-2024_CMYK_web.pdf, Typ: PDF dokument, Velikost: 253.79 kB

Výstava Miloš Pošar 100

Výstava Jiří Šlitr podruhé

Výstava HZ100 pokračování

Výstava Otakar Kaloč: Výběr z tvorby

Koncert Petra Rezka pro nemoc zrušeno

Cestopisná přednáška Argentina a tři okolní země

Křest knihy Jřího Macha

Křeslo pro hosta: Vladimír Javorský

Michal k snídani

Divadlo Velké lásky v malém hotelu

Koncert Synkopy 61

Divadlo Žáby

Koncert Muzikály Naruby

Projekt Standardizace územního plánu

Občanská poradna

Publicita projektů a organizací
Mapa