Město Dobruška
MěstoDobruška

Ochrana spotřebitele

Odborníci řešili stávající úpravu práv českých spotřebitelů a jejich vymahatelnost

14. prosince 2020

Spotřebitelská organizace dTest uspořádala dne 9. prosince 2020 kulatý stůl „Současná právní úprava ochrany spotřebitele a její vymahatelnost“, kterého se zúčastnili zástupci jak ministerstev, dozorových orgánů, zákonodárce, tak spotřebitelských organizací, asociací podnikatelů i akademické sféry. Ti se shodli na tom, že současná úprava spotřebitelských práv je dostatečná, byť jejím problémem je roztříštěnost a nesrozumitelnost pro běžného spotřebitele. Co však výrazněji pokulhává, je vymahatelnost těchto práv, předně kvůli absenci možnosti podávat kolektivní žaloby.

Čeští spotřebitelé jsou poměrně dobře chráněni úpravou jejich práv a tomu odpovídajících povinností podnikatelů. Velkým problémem však je roztříštěnost právní úpravy nejen z pohledu množství jejích tvůrců, ale i jejího promítnutí do mnoha různých zákonů. Ty jsou navíc těžce srozumitelné a někdy psané archaickým jazykem. Třeba úprava práv v občanském zákoníku není „uživatelsky přívětivá“, a spotřebitel tak není schopen porozumět svým právům pouhým čtením zákona. Jen spotřebitelská organizace dTest vyřizuje desetitisíce dotazů a stížností ročně. Současně dochází k přetížení dozorových orgánů. Je namístě začít diskutovat otázku role těchto orgánů. Mají řešit každý individuální spor spotřebitele s podnikatelem, nebo systémové problémy zasahující širší skupinu spotřebitelů?

Koncepčnímu přístupu k ochraně spotřebitele brání i současná podoba legislativního procesu. Obecná vůle při přípravě zákonů – tedy snaha zajistit spotřebitelům, že dostanou zboží, které si vybrali, v kvalitě, jež byla prezentována, a za odpovídající cenu, dále že vědí, kam se obrátit v případě problému, a že jejich právo bude rychle a spravedlivě ochráněno – se na cestě ke schválení často vytratí či rozdrolí v zájmech různých institucí, společností a lidí, kteří do procesu vstupují. Sjednocení přístupu k ochraně spotřebitele by napomohlo jedno koordinační místo na vládní úrovni, které by řešilo jednotlivé požadavky na změnu spotřebitelské legislativy.

„Poměrně rychlému zlepšení orientace spotřebitelů i podnikatelů ve svých právech a povinnostech by napomohla povinnost poskytnutí těch nejdůležitějších informací ve formě formuláře ještě před uzavřením smlouvy,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A doplňuje: „Taková povinnost již existuje u smluv o spotřebitelském úvěru a nově se zavádí u služeb elektronické komunikace (například mobilních služeb, internetového připojení). Formuláře by pomohly zejména znevýhodněným spotřebitelům.“

V budoucnu připravovaná právní úprava musí přinést mimo jiné reakci na digitální éru, nové povinnosti pro online platformy, informační povinnosti při výskytu nebezpečných výrobků i řešení odpovědnosti v oblasti umělé inteligence. Východisko i cíl ochrany spotřebitele jsou i v digitální éře stále stejné – cestou práva vyrovnat faktickou nerovnováhu mezi spotřebiteli a podnikateli.

Z pohledu ochrany spotřebitele je důležitá také samoregulace, tedy dobrovolné plnění závazků ze strany podnikatelů nad rámec zákonné regulace. Nicméně to samo o sobě nestačí. Dobrovolné závazky mohou regulaci vhodně doplňovat a zastoupit v případě, kdy právní úprava ještě neexistuje. Avšak ani sebelepší regulace nepomůže, neexistují-li účinné nástroje pro její vymáhání.

Vymahatelnost spotřebitelských práv stále není na takové úrovni, jakou známe z jiných členských států Evropské unie. Spotřebitelské nároky mnohdy dosahují pouze bagatelní výše v řádu stovek či tisíců korun, a jednotlivému spotřebiteli se tudíž samostatný postup v soudním řízení nevyplatí. Stejným protiprávním jednáním podnikatele bývá zpravidla poškozena větší skupina spotřebitelů, proto řada evropských zemí zavedla systém kolektivních žalob, který umožňuje uplatnění všech nároků poškozených spotřebitelů v jediném soudním řízení. Připravený návrh zákona o hromadném řízení však leží již od února letošního roku v Poslanecké sněmovně, kde čeká na projednání. Spotřebitelská organizace dTest opakovaně apelovala na poslance, aby přijali zákon, který umožní podávání hromadných žalob. To poskytne českým spotřebitelům možnost v případě potřeby spojit síly a efektivněji vymáhat svá práva.

Technologie i znalosti podnikatelů o individuálním spotřebitelském chování jsou stále komplexnější, stejně tak na ně navazující prodejní procesy. Ochrana spotřebitelů a jejich práv s tím však nedokáže držet krok. Podle mnohých výzkumů účinná ochrana spotřebitelských práv začíná u kvalitního informování a jednodušších mechanismů kolektivní odškodňování. „Stát musí zajistit, aby spotřebitelé byli chráněni před neustále se vyvíjejícími nekalými obchodními praktikami. Čehož lze dosáhnout tak, že dozorové orgány budou aktivní a vláda bude podporovat, aby spotřebitelské organizace mohly úspěšně zahájit kolektivní kroky k obraně práv spotřebitelů,“ sděluje Eduarda Hekšová. A uzavírá: „Význam ochrany spotřebitele je totiž srovnatelný s významem ochrany hospodářské soutěže. Kromě narovnání postavení spotřebitele a podnikatele totiž odstraňuje zvýhodnění nepoctivých podnikatelů před těmi poctivými, a narovnává tak podmínky na trhu.“

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
27
6
28
6
29
6
30
5
1
5
2
4
3
4
4
5
5
6
6
6
7
4
8
4
9
5
10
4
11
4
12
4
13
5
14
4
15
4
16
6
17
5
18
6
19
6
20
5
21
5
22
5
23
5
24
5
25
6
26
5
27
5
28
5
29
5
30
7
31
7

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, středa 20. 10. 2021
zataženo 16 °C 9 °C
čtvrtek 21. 10. slabý déšť 14/10 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Kino-Dobruska-10_2021_web.pdf, Typ: Adobe Portable Document Format, Velikost: 198.32 kB

Testování na nemoc covid-19

Výstava 70 let vojenské geografie v Dobrušce

Výstava fotografií od FOMEI ambasadorů

Divadelní přednáška

Reprezentační ples města Dobrušky

Swing nylonového věku

Divadelní představení Sborovna

Divadelní podzim

Divadelní představení

Chcipomoct.cz

Pecujdoma.cz

Pomoc - sociální pracovník

Spolupráce při pomoci potřebným občanům

Bezplatná linka pro pečující

Publicita projektů a organizací
Mapa