Ochrana spotřebitele
Studenti práv si vyzkouší roli advokáta online seznamky i spotřebitele
7. září 2020
Vysokoškolští studenti práv se již podruhé utkají v soutěži Spotřebitelskoprávní moot court. Letošní ročník bude věnován online seznamkám a skutečnosti, jak tyto subjekty vytahují peníze z kapes důvěřivých spotřebitelů. Simulované soudní jednání prověří znalosti studentů a jejich argumentační schopnosti na případu, který je inspirován skutečnými stížnostmi spotřebitelů.
Moot courty přinášejí jedinečnou možnost budoucím právníkům zlepšit argumentační dovednosti, odborné znalosti i týmovou spolupráci. „Jde o profesně nejpřínosnější mimoškolní aktivity, ve kterých si studenti vyzkouší roli advokátů nanečisto,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Na základě úspěšného loňského ročníku, do kterého se zapojilo 35 týmů ze všech právnických fakult v republice, jsme se rozhodli soutěž uspořádat i letos.“
Hlavní roli v soutěžním případu sehrává spotřebitel Karel, který se zaregistroval na online seznamce a objednal si na zkoušku měsíční členství za 149 korun. Jaké bylo jeho překvapení, když mu seznamka členství automaticky prodloužila o tři měsíce a z účtu mu strhla dalších 2247 korun. Na stížnosti Karla zareagovala vyjádřením, že přijetím obchodních podmínek souhlasil s automatickým prodloužením smlouvy. Karel později zjistil, že se s podobným problémem potýkají tisíce dalších spotřebitelů. Rozhodl se proto seznamce postavit a obrátit se na soud.
Soutěž má písemnou a ústní část. „V prvním kole se studentů ptáme, zda má online seznamovací společnost právo na zaplacení prodlouženého členství. Budoucí právníci nemají lehkou úlohu. Každý tým oproti reálné praxi nehájí zájmy pouze jednoho klienta, ale musí vypracovat podání za obě strany,“ upřesňuje Svatava Veverková, koordinátorka moot courtu. Zadání soutěžního případu doplňují přílohy, ve kterých soutěžící najdou klíčové dokumenty podobné těm z reálných soudních spisů.
Spotřebitelskoprávní moot court vyhlašuje dTest pro studenty právnických fakult všech vysokých škol v České republice. Přihlásit se mohou týmy o dvou až čtyřech členech prostřednictvím webového formuláře uvedeného na www.spotrebitelskymoot.cz. Termín pro podání přihlášek je až do 15. října 2020. Na webu navíc najdou zájemci veškeré informace o soutěži včetně podrobných pravidel a složení odborné poroty.
V první fázi odevzdají studenti písemná podání adresovaná fiktivnímu soudu, a to jak za žalobce spotřebitele Karla, tak za žalovanou společnost Jenmydva. Deset nejlepších týmů postoupí do celorepublikového ústního kola, které bude probíhat dne 27. listopadu 2020. „Každému týmu bude losem určeno, zda bude v ústním kole hájit zájmy Karla, nebo online seznamovací společnosti. V předstihu od nás také soutěžící dostanou i písemné podání protistrany, aby se mohli řádně připravit,“ vysvětluje Svatava Veverková.
Jednání ve Spotřebitelskoprávním moot courtu bude velmi podobné tomu reálnému. Zahájí ho předseda soudu, následně vyzve advokáta žalobce, aby přednesl žalobu. Poté se k žalobě vyjádří advokát žalované společnosti. Bodově se hodnotí písemné i ústní kolo soutěže. Nejlepší dva týmy postoupí do ústního finále, ve kterém zvítězí ten lepší. Společně s vítězem soutěže vybere porota složená ze soudců, akademiků a dalších odborníků na spotřebitelské právo rovněž tým, který zpracoval nejlepší písemné podání, a zvolí nejlepšího řečníka ústní části.
Problémům s online seznamkami se dTest věnuje dlouhodobě. V Česku stále chybí důležitý nástroj pro vymáhání práv vůči nepoctivým obchodníkům a poskytovatelům služeb, a to možnost podání hromadné žaloby. Široká veřejnost se proto může připojit k tažení spotřebitelské organizace za prosazení hromadných žalob na www.zahromadnezaloby.cz a napomoci zastavení neférových praktik nejenom u online seznamek.