Ochrana spotřebitele
Jak na reklamaci vadného zboží z druhé ruky
13. července 2021
Mnoho spotřebitelů nakupuje zboží takzvaně z druhé ruky. Není se čemu divit, ceny bývají lákavé a díky tomu lze ušetřit. Co ale dělat, když se taková věc rozbije? Máte právo ji reklamovat? A pokud ano, jaká úskalí to přináší?
Největším lákadlem při koupi zboží z druhé ruky je právě výhodná cena. Je nutné ale myslet na to, že cena není vším. Ještě před samotným nákupem si tak prověřte prodávajícího. Některé společnosti se specializují na prodej použitých věcí a jejich prověření není problém. Často však dochází k nákupu zboží přímo od fyzických osob, jejichž prověření je obtížnější. I u nich si prohlédněte recenze na konkrétního prodávajícího, pokud jsou na internetu dostupné. U zboží si vyžádejte detailnější fotografie, případně doklady o jeho koupi prodávajícím (například účtenku, fakturu, záruční list). Samotnou kupní smlouvu, zejména u věcí vyšší hodnoty, je vhodné sepsat písemně a nespoléhat se pouze na ústní sliby. Ve smlouvě by měl být důkladně popsán stav zboží v době převzetí, včetně jeho případných vad. Všechny tyto dokumenty vám pomohou v případě budoucí reklamace či sporu.
„U zboží z druhé ruky můžete reklamovat jen ty vady, kterými toto zboží netrpělo již v okamžiku prodeje a které neodpovídají míře jeho dosavadního používání,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Zjednodušeně řečeno je možné nastínit tři varianty, a to podle toho, od koho si zboží kupujete.“
Pokud jste zboží zakoupili od podnikatele, je pro vás situace nejvýhodnější. V takovém případě platí zákonná záruka. Dejte si však pozor na to, že může být zkrácená na dvanáct měsíců, namísto běžných 24 měsíců. O zkrácení záruky musíte být předem informováni a tato skutečnost by měla být uvedena ve smlouvě, případně v obchodních podmínkách. Pokud podnikatel prodává použité zboží rovněž přes internet a vy jste si od něj tímto způsobem nakoupili, máte možnost od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Pokud s vámi podnikatel nekomunikuje či vznikl nějaký spor, můžete využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci.
„Dejte si pozor na bazary, které fungují pouze na principu zprostředkování. Zboží totiž nekupujete od bazaru, který provozuje podnikatel, nýbrž zpravidla přímo od nepodnikající fyzické osoby. Na to však musíte být upozorněni. Práva z vad pak budete uplatňovat vůči prodávajícímu, nikoliv bazaru,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Stále větší oblibě se těší nákupy mezi nepodnikateli navzájem, tedy bez bazaru. Lidé často nakupují na sociálních sítích, které se tomuto modelu uzpůsobily a nabízejí místo, kde může fyzická osoba vystavit své zboží a prodat jej. Další možností je využití specializovaných webových stránek.
Zde platí, že nedostatky zboží lze namítat po dobu 24 měsíců, toto právo je ale možné smluvně zcela vyloučit. Zákon nestanovuje ani žádnou lhůtu pro vyřízení reklamace. A v případě jejího neuznání se můžete obrátit jedině na soud.