Menu

Město Dobruška

Ochrana spotřebitele

Jaké jsou nejčastější omyly zákazníků při reklamacích

21. ledna 2021

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však zrovna nejjednodušší nejsou a zákazníci často tápou a nechají se mylnými představami odradit nebo zkrátit na svých právech. O jaké nejčastější omyly se jedná?

Mnoho spotřebitelů hromadí pomačkané blednoucí účtenky od každého nákupu doma v krabici od bot. Problém s tímto systémem nastává, když je jednou za rok skutečně potřeba něco reklamovat – ve změti zmuchlaných papírků se ten správný hledá jako jehla v kupce sena. Pokud se nenajde, jsou možnosti dvě: buď to rovnou vzdát, nebo se pokusit reklamovat bez účtenky, což může zdánlivě vést jen ke ztrátě času.

Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. „Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Skvělým pomocníkem jsou i mobilní aplikace, které účtenky spravují za vás. Hned po nákupu si ji vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit.“

Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob.

Stát se také může, že jste si zakoupili třeba kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, a právě na něm se vyskytla vada. Ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. Tak to necháte být. Reklamaci však můžete uplatnit v kterékoliv pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by předem určil jiný subjekt, zpravidla servis.

Někdy může být složitější zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal. „Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoliv její provozovně,“ uvádí Eduarda Hekšová. A doplňuje: „Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.“

Reklamovat můžete samozřejmě i poštou, což využijete nejspíše hlavně u zboží zakoupeného v e-shopu. Ani poštovným se nenechte odradit. Jestliže bude reklamace uznána, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů.

Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s klidem v duši, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Mají mezi sebou tedy právní vztah a práva z vadného plnění má zákazník – nelpí na věci a „neputují“ s ní i za dalšími vlastníky.

„Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli či v rodině. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám,“ radí Eduarda Hekšová.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoliv. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na zájezdu, jenž trpí nedostatky.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1
4
2
4
3
5
4
5
5
4
6
4
7
4
8
5
9
5
10
5
11
4
12
4
13
4
14
4
15
4
16
5
17
5
18
4
19
4
20
5
21
4
22
5
23
4
24
5
25
4
26
4
27
5
28
4
29
3
30
4
1
2
2
3
3
2
4
2
5
2

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, pátek 19. 4. 2024
déšť se sněhem 6 °C 0 °C
sobota 20. 4. slabý déšť 7/-1 °C
neděle 21. 4. slabý déšť 14/5 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Dobruska_KINO_A2-04-2024_CMYK_web.pdf, Typ: PDF dokument, Velikost: 2.36 MB

Výstava fotografií Lucie Kučerové a Jaroslava Mužíka

Výstava dětských obrázků

Výstava Kostel Ducha svatého v Dobrušce

Šubertova Dobruška

Rocková zábava

Pohádka O ševci Ondrovi a komtesce Julince

Stavění májky a čarodějnice

Hrátky pro prťousky

Dobrušské sluníčko

Jarní koncert

Den IZS

Koncert Prague Queen

Semínkovna

Projekt Standardizace územního plánu

Občanská poradna

Publicita projektů a organizací
Mapa