Město Dobruška
MěstoDobruška

Ochrana spotřebitele

Jaké jsou nejčastější omyly zákazníků při reklamacích

21. ledna 2021

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však zrovna nejjednodušší nejsou a zákazníci často tápou a nechají se mylnými představami odradit nebo zkrátit na svých právech. O jaké nejčastější omyly se jedná?

Mnoho spotřebitelů hromadí pomačkané blednoucí účtenky od každého nákupu doma v krabici od bot. Problém s tímto systémem nastává, když je jednou za rok skutečně potřeba něco reklamovat – ve změti zmuchlaných papírků se ten správný hledá jako jehla v kupce sena. Pokud se nenajde, jsou možnosti dvě: buď to rovnou vzdát, nebo se pokusit reklamovat bez účtenky, což může zdánlivě vést jen ke ztrátě času.

Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. „Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Skvělým pomocníkem jsou i mobilní aplikace, které účtenky spravují za vás. Hned po nákupu si ji vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit.“

Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob.

Stát se také může, že jste si zakoupili třeba kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, a právě na něm se vyskytla vada. Ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. Tak to necháte být. Reklamaci však můžete uplatnit v kterékoliv pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by předem určil jiný subjekt, zpravidla servis.

Někdy může být složitější zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal. „Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoliv její provozovně,“ uvádí Eduarda Hekšová. A doplňuje: „Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.“

Reklamovat můžete samozřejmě i poštou, což využijete nejspíše hlavně u zboží zakoupeného v e-shopu. Ani poštovným se nenechte odradit. Jestliže bude reklamace uznána, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů.

Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s klidem v duši, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Mají mezi sebou tedy právní vztah a práva z vadného plnění má zákazník – nelpí na věci a „neputují“ s ní i za dalšími vlastníky.

„Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli či v rodině. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám,“ radí Eduarda Hekšová.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoliv. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na zájezdu, jenž trpí nedostatky.

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
1
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Strategický plán města

Strategický plán rozvoje města

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Překlad (translations)

Aktuální počasí

Počasí dnes:

17. 5. 2021

oblacnosdestem

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky, na východě většinou zataženo s deštěm. Denní teploty 13 až 17°C. Noční teploty 9 až 5°C.

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Výstava 100 let dobrušských skautů

Zrušené představení Nezapomenutelné písně

Zápis do ZUŠ

Zápis do MŠ

Výtvarná soutěž František Kupka - malíř světa

Pomoc - sociální pracovník

Spolupráce při pomoci potřebným občanům

Bezplatná linka pro pečující

Chcipomoct.cz

Pecujdoma.cz

Publicita projektů a organizací
Mapa