Ochrana spotřebitele
Očkování proti covid-19 jako podmínka ubytování?
9. prosince 2021
Letošní zimní sezóna bude bohužel znovu poznamenána pandemií onemocnění covid-19. Spousta lidí přesto plánuje během vánočních svátků vyrazit do tuzemských i zahraničních lyžařských středisek. Jaké podmínky musí cestovatelé splnit, aby se mohli v hotelech doma i v zahraničí ubytovat? A kdo nese odpovědnost za to, když tyto podmínky pro ubytování cestovatel nedodrží a hotel ho proto odmítne ubytovat? Na tyto a další otázky přináší dTest odpovědi.
Poradna spotřebitelské organizace dTest zaznamenává v poslední době mnoho dotazů na podmínky zimního ubytování, které se často mění v důsledku opatření úřadů. Nejčastěji se spotřebitelé zajímají o požadavky hotelů, penzionů a majitelů apartmánů na očkování hostů proti onemocnění covid-19. „Spotřebitelé, kteří očkovaní nejsou, se ptají, zda si ubytovatelé mohou pro pobyt hostů dodatečně stanovit podmínku očkování a zda se jim vrátí peníze, pokud tuto podmínku nesplní a oni ubytování z tohoto důvodu nevyužijí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
V tuzemsku je drtivá většina hotelů otevřená, pro jejich návštěvu je však nutné splnit stanovené ochranné zdravotní podmínky bez ohledu na to, zda tyto podmínky byly cestovatelům známy v okamžiku uzavírání smlouvy o ubytování nebo se změnily až později. „Hotely a jiná ubytovací zařízení si obvykle nestanoví zdravotní ochranné podmínky pro ubytování hostů samy. Musí respektovat obecné právní předpisy,“ navazuje Eduarda Hekšová a pokračuje: „V důsledku další vlny epidemie covidu-19 platí nouzový stav a další mimořádná opatření ministerstva zdravotnictví. V zahraničí je to obdobné. Stanoví-li některá země pro ubytování podmínku očkování nebo uzdravení z prodělané nemoci, nezbývá občanům a podnikatelům než takové podmínky respektovat.“
Pokud cestovatel nesplní platné podmínky pro ubytování v hotelu nebo v jiném ubytovacím zařízení, bude mít zřejmě smůlu, a pokud ubytování dopředu uhradil, o své peníze pravděpodobně přijde. Zákon totiž v tomto případě ubytovatelům povinnost vrátit peníze neukládá. Názory právníků se rozcházejí v tom, zda lze uplatnit zákonnou možnost obnovit jednání o ubytovací smlouvě, protože taková možnost je cestovateli dána v případech, kdy cestovatel nemohl změnu podmínek rozumně předpokládat ani ovlivnit. „Cestovatelé postižení opatřením proti covid-19 se samozřejmě mohou o jednání s hotelem pokusit. Ubytovací zařízení ale nemusí být ochotné k novému jednání s argumentem, že cestovatel mohl zpřísnění pravidel s ohledem na pandemickou situaci předpokládat a očkování si včas zajistit,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Ovšem pokud by podmínky ubytovacího zařízení šly nad rámec opatření úřadů, právo by bylo na straně cestovatele.“
Některá lyžařská střediska v České republice už otevřela, ale většina areálů v ČR plánuje zahájit sezónu až v týdnu před Vánoci. V Rakousku má celostátní lockdown pro neočkované skončit 13. prosince, dále už budou určovat podmínky jednotlivé rakouské spolkové země. V Itálii platí omezení pro neočkované a osoby bez prodělaného onemocnění, doplněná povinností osob starších 12 let prokázat se tzv. Green Pass (Digitální certifikát EU COVID). Aktualizované informace o podmínkách k využívání služeb v oblíbených zahraničních lyžařských destinacích jsou dostupné na oficiálních stránkách Ministerstva zahraničních věcí: www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/aktualni_doporuceni_a_varovani/lyzarska_sezona_2021_22.html.