Ochrana spotřebitele
Pozor na rostoucí autosedačky
19. května 2022
Časopis dTest ve svém pravidelném testu autosedaček pro nejmenší děti, batolata, předškoláky i školáky objevil nebezpečné výrobky. U jednoho zádržného systému laboratoře odhalily v textilním potahu zdraví škodlivé látky, dva výrobky nesplnily to nejdůležitější – bezpečnost. Jeden pak zcela propadl při nárazových zkouškách. Na nezávislých testech autosedaček dTest dlouhodobě spolupracuje s německým autoklubem ADAC. Aktuální výsledky testu 20 výrobků jsou k dispozici zdarma až do 1. června na stránkách dTestu zde.
V kategorii sedaček pro děti do 1 roku věku i u výrobků určených od narození do zhruba 1,5 roku laboratoře udělily vysoké známky. Také v kategorii pro děti od narození do 4 let věku (cca 105 cm), v níž se objevila i první pultíková sedačka s integrovaným airbagem na trhu, proběhly nárazové zkoušky úspěšně. V případě výrobku Lionelo Antoon RWF však laboratoře odhalily přítomnost zdraví škodlivých látek. „V textilním potahu sedačky byly objeveny zpomalovače hoření TCPP a TDCP, které jsou považovány za potenciálně karcinogenní,“ vysvětlila šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.
U tzv. rostoucích sedaček již crashtesty odhalily nedostatky v ochraně dětí. Myšlenka přestavby jedné sedačky společně s tím, jak roste dítě, je jistě lákavá, ale může to s sebou přinášet i omezení a nutné kompromisy v závislosti na možných váhových konfiguracích. To se potvrdilo u modelu Joie i-Spin Grow, který je určený pro děti od narození do přibližně 6 let. Do zhruba jednoho metru vzrůstu dítěte, tedy přibližně do 4 let věku, se instaluje proti směru jízdy a připevňuje isofixem a popruhem top tether. Vzhledem k menšímu prostoru pro nohy větších dětí při instalaci sedačky proti směru hrozí, že ji uživatelé příliš brzy otočí po směru jízdy. „Při instalaci proti směru jízdy byly zjištěny poměrně vysoké síly působící na testovací figurínu. Potíže také představoval fakt, že při čelním nárazu hrozil kontakt hlavy s předním sedadlem vozu,“ popsala závažná zjištění Hana Hoffmannová.
Ještě hůř dopadl model Kinderkraft Comfort Up, který zcela propadl v bočním crashtestu. V hodnocení bezpečnosti získal všeříkajících 0 %. Do sedačky lze usadit děti od 1 až do 12 let, ale od hmotnosti 22 kg dítěte musí být ze sedačky vyjmuta zádová opěrka. „Před pořízením tohoto modelu musíme důrazně varovat. Ze sedačky se bez opěrky stává obyčejný podsedák bez dostatečné ochrany při bočním nárazu,“ upozornila Hoffmannová a dodala, že právě podsedáky dTest společně s ADACem již řadu let kritizuje, jelikož v případě bočního nárazu dětem neposkytují žádnou ochranu.