Ochrana spotřebitele
Práva v letecké dopravě
29. března 2022
S rozvolněním pandemických opatření vzrůstá chuť vyrazit za hranice České republiky. Ceny letenek jsou velmi příznivé a cestovatel se tak za poměrně nízkou částku může podívat téměř kamkoliv po Evropě. dTest přichází s informacemi, jaká mají cestující v letecké dopravě práva a jaké jsou největší problémy při koupi letenek?
„Cestující, kteří řeší problémy v rámci letecké dopravy, mají řadu práv, která můžou požadovat. V závislosti na konkrétní situaci jsou práva založena buďto evropským právem, nebo na základě takzvané Montrealské úmluvy, mezi jejíž smluvní strany patří i nečlenské země Evropské unie,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Než však koupí letenky, je třeba dát pozor na rizika, která mohou v při takovém nákupu čekat.
Nejdříve by si cestovatel měl ujasnit, co vlastně kupuje. Často se můžeme setkat s tím, že spotřebitel, který chce pouhou (základní) letenku, objeví při sumarizaci objednávky ve svém „košíku“ mnohem více. V konečné objednávce tak může být navíc cestovní pojištění, lepší sedačka, větší zavazadlo a další služby, které cestující vůbec nechtěl. Ze strany prodejce by položky neměly být přidávány automaticky, ale v praxi se tak občas děje. Určitě se vyplatí před zaplacením objednávky důkladně zkontrolovat cenu nákupu. „Evropské právo sice předepisuje, aby byla po celou dobu objednávky zobrazena koncová cena letenky. Ta ovšem zahrnuje pouze povinné položky např. daně,“ uvádí Eduarda Hekšová.
Cestovatel by si také měl vybrat správnou letenku s ohledem na riziko zrušení cesty. Každý z nás se někdy setkal s časovým tlakem. U letecké dopravy je tento stav více než nepříjemný. Na letišti musíte být s dostatečným časovým předstihem a jednotlivé procedury je nutné učinit včas. „Je tedy možné, že se nemůžete nebo nestihnete dostavit na již zaplacený let,“ pokračuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Vždy si dopředu přečtěte storno podmínky a podmínky změny letu.“ Storno či změna letu nejsou nárokové a jsou často zejména u nízkonákladových společností zpoplatněné. Částky za tyto služby mohou překračovat ceny samotné letenky.
Mezi nepříjemnosti letecké dopravy patří možné zpoždění letu, ztráta zavazadla či odepření nástupu na palubu. „I když země rozvolňují opatření týkající se onemocnění covid-19, nezapomínejte si zkontrolovat podmínky vstupu do cílové destinace,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Některým spotřebitelům byl odepřen přístup na palubu letadla právě z toho důvodu, že nesplnili covidové podmínky vstupu do země.
Co se týče zpožděného letu, tak pamatujte na to, že v určitých případech máte právo na kompenzaci, a to v závislosti na délce zpoždění a na vzdálenosti letu. Kompenzaci za zpožděný let je letecká společnost povinna vyplácet, pokud byl váš let v rámci EU nebo s leteckou společností registrovanou v EU opožděn o více než 3 hodiny a pokud nebylo zpoždění způsobeno mimořádnými okolnostmi. Výše odškodnění je pak podle délky letu 250, 400 nebo 600 EUR.