Ochrana spotřebitele
Přišla vám SMS od vymáhací společnosti?
22. března 2022
Poradna dTestu zaznamenala v posledních dnech zvýšenou frekvenci stížností na společnost Mylano AG, resp. vymáhací agenturu Smart Inkasso. Rozesílají textové zprávy, na které lze podle dTestu nahlížet jako na agresivní obchodní praktiku. V řadě případů ani tyto společnosti nemají na peníze, které jim spotřebitelé na základě takových zpráv pošlou, vůbec žádné právo.
„Příchod nečekané SMS znepříjemnil den mnohým spotřebitelům. Většina spotřebitelů, kteří se obrátili na poradnu dTestu, o společnosti Mylano slyšela poprvé,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, o.p.s., a doplňuje: „Spotřebitelé si údajně nikdy od této společnosti nic neobjednali a s nikým nevolali. Nebyla tak uzavřená smlouva, na základě které chce společnost nyní fiktivní dluh plnit.“
Text zprávy, který vás seznámí s údajným dluhem, je velmi kusý: „Korespondence od Smart Inkasso. Vas pripad nam byl predan spolecnosti Mylano AG. Z duvodu nezaplaceni prijateho produktu byl pripocten poplatek za vymahani pohledavky. Vas dluh je nyni 872.4 Kc. Zaplatte prosim ihned, jinak bude vec postoupena k dalsimu vymahani. Platby by mely byt provadeny primo na ucet Smart Inkasso na cislo 200009886/3060, (VS) 330006626. Pokud mate nejake dotazy, kontaktujte nas na e-mailu infocz@smartinkasso.pl“. Mnozí spotřebitelé jsou z takové zprávy v šoku. I když si nikdy nic neobjednali a název společnosti vidí poprvé v životě, mají tendenci zaplatit, protože si nejsou jisti a nechtějí mít obtíže.
V pořádku nemusí být ani použití telefonního čísla. Pokud jste se společností nikdy nekomunikovali, jedná se pravděpodobně o zneužití osobního údaje ve formě vašeho telefonního čísla.
Pro případ, že jste s toto společností v minulosti jednali, nezapomínejte, že inkasní agentura není exekutor, nemá žádná zvláštní oprávnění a jde jen o podnikatele, který se živí vymáháním pohledávek. Nemůže však vstoupit do vašeho obydlí či obstavovat vaše účty. Poplatek za vymáhání skrze inkasní agenturu je pak podle judikatury neoprávněný. Rozmyslete se dvakrát a v případě, že si nejste jisti, kontaktujete telefonicky bezplatnou poradnu dTestu na tel. 299 149 009 nebo elektronicky prostřednictvím webového formuláře na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna.
V případě, že jste od společnosti nic neobjednali a žádné zboží neobdrželi a přišla vám pouze SMS s výzvou k úhradě „údajného dluhu“, tak nemáte povinnost jakkoliv reagovat. V případě soudního sporu, by společnost musela prokázat, že jste objednali zboží. Žádný soudní spor se společností Mylano či vymáhací agenturou není dTestu známý, ačkoliv se daná společnost již v minulosti dopouštěla podobných praktik. Dříve však spíše pod názvem Westerfield či Mylando.
„Obtěžují-li vás telefonické nabídky zboží či služeb, ignorujte je a naučte se říkat ne. Jde o jediný způsob, jak donutit společnosti, aby přestaly využívat aktivní telemarketing. Místo svolení k zaslání dárku se ptejte, kde společnost přišla k vašim osobním údajům a požadujte jejich odstranění z databáze,“ vysvětluje Hekšová a uzavírá: „Novela telekomunikačního zákona snad již brzy učiní tomuto druhu podnikání přítrž.“