Ochrana spotřebitele
Spotřebitelská poradna poskytuje poradenství i v ukrajinštině
20. dubna 2022
Spotřebitelská poradna dTestu dnes začala poskytovat poradenství i v ukrajinštině. Největší česká spotřebitelská organizace se rozhodla Ukrajincům, kteří do ČR uprchli před ruskou invazí, nabídnout pomoc při řešení spotřebitelských problémů či potíží souvisejících s bydlením apod.
Podle oficiálních statistik bylo v ČR v polovině dubna na 300 tisíc Ukrajinců prchajících před ruskou invazí. Udělená víza dočasné ochrany jim umožňují v Česku pobývat až rok. Mnoho z nich se dříve či později dostane do situace, v nichž si jako spotřebitelé nebudou vědět rady, a nabídku bezplatného právního poradenství v rodném jazyce určitě uvítají. „Pro naši spotřebitelskou poradnu se nám podařilo domluvit spolupráci se studenty právních fakult, kteří pocházejí z Ukrajiny. Podrobně je zaškolujeme na spotřebitelské právo. Nejprve budeme poskytovat poradenství jen online formou. Plánujeme ale služby rozšířit a doufáme, že brzy spustíme i telefonickou poradnu v ukrajinštině,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a nastínila, jaká témata bude poradna řešit nejčastěji: „Očekáváme tradiční stížnosti na reklamace zboží a pomoc s výpovědí nevýhodných smluv s poskytovateli služeb atp. Samostatnou kapitolou potom nejspíš bude poradenství při uzavírání smluv na bydlení.“ Své dotazy a popis problému mohou zájemci napsat v ukrajinském jazyce přímo do formuláře spotřebitelské poradny dTestu. Zpátky pak dostanou odpověď i s návrhy možných řešení.
Spotřebitelská poradna dTestu od svého spuštění v roce 2010 poskytla rady už statisícům spotřebitelů. Online či telefonické konzultace nejrůznějších spotřebitelských problémů s právními poradci časopisu dTest jsou k dispozici každý pracovní den od 9 do 17 hodin a jsou bezplatné. Pokud se spotřebitelé na poradnu obrátí prostřednictvím linky 299 149 009, zaplatí pouze cenu běžného tarifu volání.