Ochrana spotřebitele
Dýně a spotřebitel v převleku
31. října 2023
„Neživá hlava temně se šklebí. Stvůra osm nohou, stejně očí, ke své zakuklené oběti obrací. Havran zakrákal kdes v dáli, ohlašuje už je čas. Ti, kdo měli spáti, chtějí zase bdít. Do prázdna jen slyšet hlas – trick or treat, trick or treat!“ Vydlabané dýně, koledování v kostýmech i strašidelná výzdoba jsou zejména v anglicky mluvících zemích neodvratně spojeny s koncem října. Oslavy Halloweenu získávají na oblibě také u nás, na což promptně reagují obchodníci. Spotřebitel by měl proto v předvečer Všech svatých zůstat ostražitý…
Zapůjčení děsuplných kostýmů
Ačkoliv je vžito, že se kostýmy půjčují, zpravidla půjde spíše o nájem věci. Rozdíl mezi výpůjčkou a nájmem je totiž v tom, zda za užívání věci platíte, či nikoliv. „Výpůjčka je bezplatná, proto o ni lze hovořit například při bezplatném přenechání věci do dočasného užívání mezi přáteli. Pokud za užívání věci spotřebitel platí, jedná se o nájem,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Smlouva o nájmu nemusí být sjednána písemně, nicméně základní parametry je vhodné si písemně potvrdit. Jedná se zejména o řádný popis kostýmu, dobu nájmu, způsob vrácení či celkovou cenu. Jako nájemce budete mít mimo jiné povinnost kostým užívat jako řádný hospodář k ujednanému účelu, nebo, není-li ujednán, k účelu obvyklému. „Při převzetí by si měl spotřebitel kostým důkladně prohlédnout a trvat na tom, že jeho případné vady budou popsány ve smlouvě či předávacím protokolu, v opačném případě by mohl pronajímatel tvrdit, že spotřebitel způsobil vady sám,“ upozorňuje ředitelka dTestu. V případě, že jako spotřebitel uzavíráte nájemní smlouvu s podnikatelem, nabízí se vám ochrana jako v případě jakékoliv jiné spotřebitelské smlouvy. Podnikatel je tak například povinen informovat vás o způsobu platby, způsobu a čase dodání nebo plnění a případných pravidlech pro vyřizování stížností.
Reklamace strašlivé dýně
Všimli jste si po donesení nákupu domů, že dýně je plesnivá, zapáchá či se v ní zabydleli červi? Popsané vady potravin lze reklamovat stejně jako nefunkční televizi či rozjetý zip u nové bundy. S reklamací potravin však rozhodně neotálejte. Prodávající by vůči vám mohl namítnout, že jste potravinu například špatně skladovali. Je proto dobré vrátit se do prodejny hned po zjištění vady a uplatnit práva z vadného plnění. Pokud byste však měli blíže jinou prodejnu téhož obchodu, můžete reklamaci uplatnit tam. Ovšem za předpokladu, že bližší prodejna nabízí k prodeji zboží, které reklamujete. Z hlediska práv, která můžete uplatnit, připadá do úvahy výměna zboží za jiné – bezvadné, nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
Děsivě falešné halloweenské slevy
Nenechte se zlákat neodolatelnou nabídkou a vyhněte se halloweenské přirážce. „Spotřebitelé by si měli ověřit, zda se v případě lákavé slevy skutečně jedná o zvýhodnění, oproti ceně, kterou si podnikatel účtoval ve dnech a měsících před zahájením slevové akce. Cenu by měli spotřebitelé rovněž porovnat s nabídkou konkurence,“ říká Eduarda Hekšová a dodává: „Známy jsou zejména praktiky, kdy prodejce uvádí slevu zboží z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodával, a to i přesto, že prodejce má od ledna tohoto roku povinnost informovat spotřebitele o ceně, jakou si za zboží účtoval v době 30 dnů před poskytnutím slevy“.
Hrozivě nekalé obchodní praktiky
Nekalé obchodní zahrnují široké množství jednání, která se projevují především různou mírou neprofesionality na straně prodejce. Zároveň jsou motivovány jeho snahou ovlivnit rozhodování spotřebitele o tom, zda uzavře smlouvu (koupí si určité zboží), či nikoliv. Rozhodující je, zda by se spotřebitel rozhodl jinak, pokud by se prodejce choval profesionálně a spotřebitel měl na dostatek potřebných informací a času koupi promyslet. V případě, že jste ze strany prodejce vystaveni takovým praktikám, máte právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne uzavření smlouvy, či požadovat přiměřené snížení ceny podle povahy zboží a závažnosti praktiky prodejce.
Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.
Poučený spotřebitel – šmejdova noční můra
Konec října už se blíží,
šmejd vylézá ze skrýše.
Pod lebkou už hnáty kříží,
slevy rychle vypíše.
Tuze v akcích libuje si
v zisku očekávání.
Chytá šanci za pačesy,
dopouští se klamání.
Dušičky jsou v zapomnění,
oranžová hraje prim.
Skřehotavé zachroptění
uslyšíš, když zadáš pin.
Sehnat kostým, dlabat dýni,
tematické sladkosti -
už jen ducha zavřít v skříni,
další svátky marnosti…
Leč spotřebitel poučený,
nenechá se oloupit.
Požaduje slevu z ceny,
nebo může odstoupit.