Ochrana spotřebitele
Nastavení záloh při změně dodavatele elektřiny nebo plynu
17. října 2023
Výše záloh na dodávku elektřiny, plynu nebo tepelné energie musí být stanovena nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období. Každé odběrné místo má však termín odečtu spotřeby jiný. Při změně dodavatele by spotřebitelé měli u kratších zúčtovacích období, které proběhnou přes topnou sezónu, zvážit nastavení vyšších záloh, aby jejich vyúčtování neskončilo vysokým nedoplatkem. Následně si spotřebitelé musí zkontrolovat správnou výši záloh na další roční zúčtovací období.
Po teplém babím létě začaly venkovní teploty klesat a na hraničních horách napadl první sníh. Znamená to jediné, začíná zase topná sezóna, která potrvá po dalších 7 měsíců. Většina spotřebitelů je po zkušenostech uplynulých dvou let mírně optimistická a očekává, že i letos jejich napjaté rodinné rozpočty topnou sezónu zvládnou. Napomáhá tomu i existence konkurenčních nabídek různých dodavatelů elektřiny a plynu. Spotřebitelé tyto nabídky vnímají a posuzují, a někteří z nich pak skutečně svého dodavatele změní.
Nový dodavatel energie při sjednávání smlouvy se spotřebitelem zjišťuje distribuční území, sazbu, minulou spotřebu a u elektřiny také hodnotu jističe. Podle těchto informací a podle svého ceníku pak nový dodavatel vypočte i zálohy, které mu bude zákazník povinen pravidelně jednou za měsíc platit. Po uplynutí výpovědní doby nebo doby určité u původního dodavatele pak spotřebitel přejde k novému dodavateli a původní dodavatel mu vystaví závěrečné vyúčtování. „Problémem nových záloh je, že málokdy dojde ke změně dodavatele k datu běžného ročního vyúčtování, které je stanoveno podle kalendáře ročních odečtů distributora,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a pokračuje: „Dojde-li ke změně dodavatele před topnou sezónou a pokud termín pravidelného výročního odečtu spotřeby elektřiny nebo plynu připadne na zimu nebo na jaro, skončí vyúčtování větším nedoplatkem, protože si zákazník nestačil během letních měsíců naspořit formou záloh na celoroční spotřebu.“
Spotřebitelé by proto měli znát termín odečtů distributora a následného vyúčtování dodavatele. Jejich distributoři elektřiny a plynu se totiž nemění a jejich termíny odečtů spotřeby ve stejném odběrním místě se obvykle pouze mírně posouvají, pokud vůbec. Podle těchto termínů by spotřebitelé měli volit výši své zálohy u nového dodavatele. „Například, přejde-li spotřebitel k novému dodavateli k 1. listopadu a provádí-li u něj distributor odečet v polovině dubna, měl by si s dodavatelem dohodnout raději dvojnásobnou zálohu oproti záloze stanovené na celý rok, pokud nechce mít velký nedoplatek,“ vypočítává Eduarda Hekšová a doplňuje: „To v případě, že danou energií topí, protože topení se na spotřebě podílí z velké části.“
Někteří dodavatelé neumějí vypočítat správně výši nové zálohy po vyúčtování kratšího období, které proběhlo v topné sezóně, a jejich systémy nastaví vysokou zálohu i do dalšího ročního období. „V případě neodůvodněně vysokých záloh musí spotřebitel aktivně vyžadovat nastavení zálohy odpovídající nejvýše důvodně očekávané spotřebě,“ nabádá Eduarda Hekšová a uzavírá: „Jako argument lze použít odhad celoroční spotřeby a výpočet provedený podle platného ceníku dodavatele“. Orientační výši záloh lze zjistit i pomocí výpočtové tabulky na stránce „Jak si zkontrolovat zálohy na energie“ Energetického regulačního úřadu.
Otázky a problémy spotřebitelům pomohou vyřešit poradci dTestu v bezplatné spotřebitelské poradně, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.