Ochrana spotřebitele
Reklamace nábytku není za trest
26. září 2023
Zařizujete novou ložnici a postel vám dodali v jiné barvě, než jste chtěli? Koupili jste si v obchodě s nábytkem novou skříň, ale po složení vám začala padat na hlavu? Stejně jako u jiných výrobků se vady nábytku řeší reklamací. I ostřílený spotřebitel by si však měl dát pozor na specifika, která taková reklamace nábytku skýtá.
Odesílat celou komodu kvůli jednomu šuplíku? Ne!
Vady nábytku se řeší standardní reklamací. Můžete se však dostat do situace, kdy vám po právní stránce reklamace v pořádku probíhá, problematický však může být postup vyřizování reklamace. V závislosti na povaze vady či nábytku se zde nabízí několik řešení.
Může se stát, že si koupíte velkou skříň, ovšem madlo jednoho šuplíku je vadné. V reakci na reklamaci po vás však prodejce chce, abyste rozměrnou skříň celou rozmontovali a zaslali mu ji na posouzení, stejně jako u každé jiné standardní reklamace. Nemusejí na vás přicházet mdloby, nebudete ji muset celou rozebírat. Zákon vám neukládá povinnost odeslat prodejci zboží se všemi částmi, které pro vyřízení reklamace nejsou potřebné. „Pokud by to po vás naopak prodejce vyžadoval, byť to pro nápravu vady není potřeba, jednalo by se o nepřiměřený požadavek ze strany prodávajícího,” vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Demontáž a přeprava rozměrného nábytku
Co ale dělat v případě, kdy povaha vady způsobuje, že je nepoužitelná celá skříň, a tudíž je demontáž a její odeslání prodejci opravdu potřeba? Můžete se dostat do situace, kdy po vás prodejce požaduje, abyste ji doručili, sám ovšem dopravu zajistit nechce. Nezoufejte, nemusíte shánět velké auto od souseda ani stěhováky. „Dle rozsudku Nejvyššího soudu nelze po spotřebiteli spravedlivě požadovat, aby sám zajistil přepravu věci o značné hmotnosti a rozměrech k prodejci,” ujišťuje Eduarda Hekšová. Zajištění dopravy je tak na prodávajícím. Jestli pošle vlastní zaměstnance, nebo objedná přepravní službu, už je na něm.
Ovšem v některých případech i objednání přepravní služby může být ze strany prodejce chybným krokem. Jisté typy nábytku, třeba nábytek vestavěný, vyžadují, aby byly doma namontovány. Pokud se vada projevila po takové montáži, občanský zákoník prodávajícímu ukládá povinnost zajistit demontáž vadné věci a následnou montáž věci nové, bezvadné. Zpravidla by tak měl dorazit pracovník způsobilý výrobek demontovat a odvézt. „Pokud by však prodejce i přesto objednal pouhý svoz skrze přepravní službu, i na to občanský zákoník pamatuje. Dává vám totiž právo demontáž provést, a prodejci zase povinnost náklady s demontáží spojené vám uhradit,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.