Ochrana spotřebitele
Řešení stížnosti na WhatsApp – zklamání pro spotřebitele
7. března 2023
V červenci 2021 podala zastřešující Evropská spotřebitelská organizace BEUC a osm jejích národních členů včetně dTestu koordinovanou stížnost prostřednictvím sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) na společnost WhatsApp. Předmětem stížnosti byly agresivní praktiky WhatsApp z počátku roku 2021, kterým byli uživatelé této aplikace vystaveni při aktualizaci podmínek pro používání služeb a zásad pro zpracování osobních údajů. V těchto zásadách byly provedeny nejasné, netransparentní a blíže nevysvětlené změny, jejichž cílem bylo zřejmě umožnit předávání osobních údajů spotřebitelů mateřské společnosti Facebook (Meta) a dalším třetím stranám. Evropská komise a evropská síť orgánů na ochranu spotřebitele nyní stížnost po dialogu se společností WhatsApp uzavřely. Výsledkem je pouhý závazek společnosti k tomu, že se v budoucnu „bude zlepšovat“. Tato zpráva je pro spotřebitele zklamáním.
V pondělí 6. března 2023 vydala Evropská komise tiskovou zprávu, kde se v relativně optimistickém duchu uvádí, že: „V návaznosti na dialog s orgány EU pro ochranu spotřebitelů a Evropskou komisí (síť CPC) se společnost WhatsApp zavázala k větší transparentnosti změn svých podmínek poskytování služeb. Kromě toho má společnost usnadnit uživatelům odmítnutí aktualizací, pokud s nimi nebudou souhlasit, a jasně vysvětlit, kdy takové odmítnutí povede k tomu, že uživatel nebude moci nadále využívat služby WhatsApp. Společnost WhatsApp také potvrdila, že osobní údaje uživatelů nejsou sdíleny s třetími stranami nebo jinými společnostmi Meta – včetně Facebooku – pro reklamní účely. Dialog se společností WhatsApp byl koordinován švédskou spotřebitelskou agenturou a irskou komisí pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele a zprostředkován Evropskou komisí.“
K čemu se tedy společnost WhatsApp v dialogu s orgány EU zavázala?
Skutečnost tak optimistická není. Reálně společnost WhatsApp přijala pouze závazek lépe vysvětlovat změny, které hodlá provést, a dát uživatelům možnost odmítnout změny stejně snadno jako je přijmout. To se však bude týkat pouze budoucích změn aplikace. Nenabídla tedy řešení tisícům uživatelů, kteří přijali aktualizace zásad aplikace v roce 2021 kvůli přetrvávajícím a rušivým oznámením od společnosti WhatsApp, kterými tato tlačila na spotřebitele, aby její změny přijali.
„Výsledek dialogu je zklamáním,“ hodnotí výsledek Eduarda Hekšová ředitelka spotřebitelské organizace dTest a doplňuje: „Úřady se nezabývaly hlavním bodem naší stížnosti, konkrétně agresivní povahou praktik, které společnost WhatsApp používala. Spotřebitelům, kteří byli pod tlakem společnosti WhatsApp nuceni přijmout nové podmínky, nebyla nabídnuta žádná náprava.“
V koordinované CPC stížnosti BEUC a spotřebitelských organizací byla označena vícenásobná porušení práv spotřebitelů, včetně agresivních obchodních praktik, nejasných a zavádějících změn v podmínkách služeb společnosti a možného porušení ochrany osobních údajů. „Práva spotřebitelů v digitální oblasti jsou obtížně vymahatelná,“ konstatuje Eduarda Hekšová, a uzavírá: „Pokud neuspěje ani koordinovaná akce spotřebitelských organizací, jak má v takovém případě uspět samotný poškozený spotřebitel?“
Další informace, včetně podkladových dokumentů připravených k CPC stížnosti BEUC a skupinou evropských spotřebitelských organizací, včetně dTestu, jsou zde.
V případě pochybností o zákonnosti zpracování osobních údajů internetovými platformami se spotřebitelé mohou obrátit se stížností na Úřad pro ochranu osobních údajů. Pro radu a doporučení se též mohou obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.