Menu

Město Dobruška

Ochrana spotřebitele

Zákaznické programy aneb Žádná sleva zadarmo

3. srpna 2023

Zákaznické karty a aplikace vydávané různými obchodními řetězci používá většina spotřebitelů. Vede je k tomu snaha ušetřit. Ne vždy si spotřebitelé uvědomují, že cenou, kterou za slevy platí, je poskytnutí údajů o svém spotřebitelském chování. V případě odsouhlasení marketingového souhlasu mohou být pak jejich osobní údaje poskytnuty i některým velkým vyhledávačům a sociálním sítím. Spotřebitelé by si měli být vědomi ceny svých údajů a udělovat souhlas s jejich dalším zpracováním jenom výjimečně. Zároveň by obchodní řetězce neměly spotřebitele k členství nutit nekalými obchodními praktikami.

Se zákaznickými kartami se setkal už nejspíše každý spotřebitel. Nejprve měly formu papírových, pak plastových karet a v současnosti jsou nám nabízeny jako aplikace do našich chytrých mobilních telefonů. Jsou-li zákazníkům ze strany obchodu nabízeny zdarma, měli bychom vždy vědět, co jejich vydáním obchodník sleduje a čím mu za to zaplatíme. „Žádná služba není zadarmo,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a pokračuje: „Takto svět obchodu nefunguje. Spotřebitelé by měli vědět, že za vydáním karty stojí čistě ekonomická rozvaha vydavatele. Obchodní řetězce se snaží prostřednictvím zákaznických programů zajistit loajalitu svých zákazníků a zároveň mají zájem znát údaje, které byly vygenerovány spotřebitelským chováním držitelů zákaznických karet.“

Způsob, jakými obchodní řetězce motivují zákazníky k účasti ve svých zákaznických programech, je podobný. Jsou to zejména cílené slevy pro členy zákaznických programů, sbírání bodů a hraní různých her, které souvisí s nákupy v jejich obchodech. Pokaždé, když spotřebitel vejde do obchodu některého z obchodních řetězců, většinou na první pohled zjistí, že držitelům zákaznických karet a uživatelům zákaznických aplikací jsou nabízeny lepší ceny, případně další výhody. Někdy jsou ceny pro členy zákaznického programu tak výrazně nižší, že v podstatě zákazníky donutí se stát členy zákaznického programu. „Taková praxe se blíží nekalé obchodní praktice,“ říká k tomu Eduarda Hekšová z dTestu a doplňuje: „Pokud je členství v zákaznických programech dobrovolné, je všechno v pořádku. Ale pokud je v podstatě vynuceno pravidelným výrazným rozdílem cen zboží běžné spotřeby, zejména pokud by spotřebitel za jiných okolností o členství v zákaznickém programu neuvažoval, je pak možné, že se obchodní řetězec pohybuje na hraně nebo i za hranou zákona.“

Pokud už se spotřebitel stane členem zákaznického programu, neměl by bezmyšlenkovitě souhlasit se všemi jeho podmínkami. „Řada podmínek zákaznického programu je volitelná a závisí na výslovném souhlasu zákazníka uděleném například zaškrtnutím příslušného políčka,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a vysvětluje: „Se souhlasem spotřebitele se tak mohou jeho údaje dostat i k některým velkým internetovým vyhledávačům a sociálním sítím, které na něj pak podle jeho chování mohou cílit svou reklamu. Na zacílené reklamě lépe vydělávají, přičemž spotřebitel z toho ovšem nemá nic.“

Osobní údaje jsou hodnotou, kterou je možné podle platného občanského zákoníku zaplatit za poskytnutí digitálního obsahu. „Spotřebitelé by si hodnoty svých obchodních údajů měli být vědomi a neměli by je poskytovat jiným k obchodnímu vytěžení, pokud jim za to žádná protihodnota není poskytována,“ radí Eduarda Hekšová a uzavírá: „Při registraci do zákaznického programu by si měl spotřebitel podmínky tohoto programu přečíst. Pokud jim nebude rozumět nebo pokud bude mít pochybnosti o podmínkách zpracování svých osobních údajů, měl by si účast v takovém programu raději dobře rozmyslet.“

Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, pondělí 14. 10. 2024
polojasno 11 °C 4 °C
úterý 15. 10. zataženo 13/7 °C
středa 16. 10. zataženo 14/7 °C
čtvrtek 17. 10. oblačno 14/8 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Aktuální informace v mobilní aplikaci zdarma ke stažení:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Dobruska_KINO_A2-10-2024_CMYK_web.pdf, Typ: PDF dokument, Velikost: 253.79 kB

Výstava Miloš Pošar 100

Výstava Jiří Šlitr podruhé

Výstava HZ100 pokračování

Výstava Otakar Kaloč: Výběr z tvorby

Koncert Petra Rezka pro nemoc zrušeno

Cestopisná přednáška Argentina a tři okolní země

Křest knihy Jřího Macha

Křeslo pro hosta: Vladimír Javorský

Michal k snídani

Divadlo Velké lásky v malém hotelu

Koncert Synkopy 61

Divadlo Žáby

Koncert Muzikály Naruby

Projekt Standardizace územního plánu

Občanská poradna

Publicita projektů a organizací
Mapa