Ochrana spotřebitele
Halloweenské kostýmy – zábava, která se může prodražit
29. října 2024
Halloween a s ním spojené oslavy už dorazily i do českých domácností. Mnoho spotřebitelů se chystá na strašidelnou výzdobu, shání originální kostýmy nebo je alespoň zláká výhodná cena cukrovinek s halloweenským motivem. Bohužel, ne každý nákup probíhá hladce – kostým může dorazit v jiné velikosti, může být nekvalitní, dekorace se může rozbít po prvním použití. Jak se tedy ochránit před těmito „strašidelnými“ nákupními zkušenostmi?
Jak na půjčení kostýmu bez hororových doplatků?
Mnoho spotřebitelů volí možnost půjčení kostýmu, aby si užili originální převlek bez nutnosti nákupu, ale i zde se mohou skrývat různé nástrahy. Když si spotřebitel za určitý poplatek zapůjčí kostým, uzavírá tím s půjčovnou nájemní smlouvu. Tato smlouva umožňuje kostým dočasně užívat, ale zároveň zavazuje zákazníka vrátit ho včas a v dobrém stavu, tedy tak, aby na něm byly patrné jen běžné známky opotřebení. Proto většina půjčoven zahrnuje v ceně za půjčení také základní vyčištění a údržbu. „Pokud tedy spotřebitel kostým vrátí jen s drobným zašpiněním, například od make-upu nebo potu, bývá to považováno za běžné opotřebení a nebude zapotřebí nic doplácet,“ doplňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Typickým příkladem je situace, kdy je kostým propálený nebo natržený. V takovém případě může půjčovna po spotřebiteli požadovat náklady spojené s opravou takové vady. Pokud ale dojde ke ztrátě vypůjčeného kostýmu nebo je kostým poničen takovým způsobem, že jej nelze opravit, odpovídá spotřebitel za jeho náhradu. Půjčovna pak může požadovat dodatečnou kompenzaci ve výši odpovídající vzniklé újmě. Částka, kterou je spotřebitel povinen uhradit, by měla být stanovena podle reálných nákladů na pořízení nového kostýmu, přičemž se zohlední i jeho obvyklé opotřebení.
„Při převzetí kostýmu proto důrazně doporučujeme důkladně zkontrolovat jeho stav. Pokud si spotřebitel všimne jakéhokoli poškození, jako jsou skvrny, menší natržení nebo chybějící ozdoby, doporučujeme tyto vady okamžitě nahlásit personálu půjčovny a nechat si je zapsat do předávacího protokolu,“ radí Eduarda Hekšová. Tím spotřebitelé předejdou riziku, že budou muset uhradit škodu, kterou nezpůsobili. „Také doporučujeme si ve smlouvě pohlídat termín pro vrácení kostýmu a zjistit, zda si půjčovna účtuje sankce za jeho pozdní vrácení,“ doplňuje Hekšová.
On-line nákup kostýmu bez zbytečných strašáků
Kromě půjčoven se mnoho lidí rozhoduje pro koupi vlastního kostýmu, a to nejčastěji prostřednictvím e-shopů. Pokud se spotřebitelé vydají touto cestou, mají v případě nákupu na dálku právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží bez udání důvodu. To se může hodit, když kostým nesplní očekávání – třeba pokud místo děsivého vlkodlaka dorazí spíš „chlupatý plyšák“. Aby bylo odstoupení možné, je potřeba v této lhůtě poslat prodejci oznámení o odstoupení a následně kostým vrátit.
Stejná pravidla platí i pro nákup halloweenských dekorací, ať už se jedná o plastové dýně nebo hrůzostrašné kostlivce, pokud byly pořízeny přes e-shop. „Pokud však spotřebitelé nakoupí kostýmy či dekorace přímo v kamenné prodejně, měli by mít na paměti, že v takovém případě nemají nárok na bezdůvodné odstoupení od smlouvy. Možnost vrácení nebo výměny bezvadného zboží zde závisí na pravidlech prodejce, se kterými by se měli předem seznámit,“ uvádí dále Eduarda Hekšová.
Spotřebitel má však jak v případě nákupu on-line, tak při nákupu v kamenné prodejně právo reklamovat zboží, pokud se na něm projeví vada. Pokud například švy kostýmu strašidelné čarodějnice prasknou hned při prvním nošení, může zákazník požadovat opravu, výměnu nebo dodatečnou slevu. Případně i odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
Při objednávání kostýmu či dekorací z e-shopu doporučujeme vybírat prověřené prodejce s transparentními obchodními podmínkami a jasně uvedenými možnostmi reklamace a vrácení. Před dokončením objednávky zkontrolujte, zda prodejce poskytuje všechny potřebné informace o výrobku, jako jsou rozměry a materiál. „Při nákupech u prodejců mimo EU by měli být spotřebitelé opatrní, reklamace může být komplikovanější a dodací lhůty často delší než uvedené,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.
Pokud spotřebitelé mají otázky k tomuto tématu, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.