Ochrana spotřebitele
Hodinový manžel, týdenní cena, měsíční problémy
7. ledna 2025
Spotřebitelé se v životě setkávají s mnoha situacemi, ve kterých si neumějí, případně ani nemohou pomoci sami. Mezi takové situace mohou patřit i problémy se zabouchnutými dveřmi, ucpaný odpad nebo zapojení sporáku. V takových případech je vhodné si zajistit pomoc odborníka. Není však dobré spoléhat na první kontakt, na který narazí.
Od zámečníků po elektrikáře
Již v minulosti jsme upozorňovali na pochybné praktiky zámečníků, kteří si za výjezd zaúčtovali i desetitisíce a „ochotně“ doprovodili spotřebitele až k bankomatu. Zejména zranitelnější spotřebitelé poté měli problémy nevyhovět, ať už ze strachu z dluhu či přímo ze strachu o své zdraví.
Problémy se zámečníky se postupně přesunuly na problémy s instalatéry, jejichž služby poskytovala stejná společnost. „S problémy s falešnými zámečníky a instalatéry se stále setkáváme, i když v menším měřítku než v minulosti, bohužel se nám však nyní objevil nový problém s elektrikáři, který má s těmito předchozími mnoho podobností,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Obrátil se na nás spotřebitel, který si nevěděl rady se zapojením sporáku. Kontaktoval proto elektrikáře. Místo odborného zapojení došlo zapojením k poškození sporáku a se spotřebitelem odmítli reklamaci řešit. Jiná spotřebitelka poté řešila problém s výpadky proudu. Elektrikář sice po kontrole nahodil venkovní jistič, avšak vada byla pravděpodobně na ohřívači, což spotřebitelka zjistila až později. S ohledem na večerní výjezd si navíc naúčtoval 17 tisíc korun. Tato částka nebyla vysvětlena ani na vydané faktuře.
První neznamená nejlepší
Spotřebitelé často hledají pomoc na internetu, což je naprosto v pořádku. Zde je možné nalézt nepřeberné množství nabídek všech odvětví. To platí i pro řemeslníky. Je však velmi důležité upozornit, že pořadí ve vyhledávači neurčuje kvalitu. „První se vždy objeví sponzorované příspěvky, které často zneužívají podvodníci,“ varuje Hekšová. Vždy je dobré zkontrolovat více nabídek a jejich hodnocení z nezávislých recenzí. „Pokud jsou však na stránkách samé pětihvězdičkové recenze, navíc například od cizinců, měli by spotřebitelé i tak zpozornět,“ radí Eduarda Hekšová.
Důležité je, stejně jako u všeho ostatního, postupovat s rozvahou. I v situacích, které vyžadují rychlejší řešení, je vhodné věnovat hledání několik minut navíc, než zaplatit několikanásobek obvyklé ceny a zároveň řešit tento problém, případně ještě horší, o několik týdnů déle.
Nahlášení nad zlato
Pokud se setkáte s podobnými problémy, je vždy vhodné je řešit a nenechat si je pro sebe. Můžete se tak obrátit na příslušný dozorový orgán, kterým bude často Česká obchodní inspekce, ale také na službu VašeStížnosti.cz, který je provozována spotřebitelskou organizací dTest, o.p.s. Ta rovněž provozuje spotřebitelskou právní poradnu, která může pomoci s vaším problémem. Obrátit se na ni lze telefonicky na čísle 299 149 009, ale i elektronicky. V případě většího počtu podnětů může přijít od dozorového orgánu pokuta. Pokud se spotřebitelé obrátí na službu VašeStížnosti.cz, je také možné, že další potenciální klienti společnosti objeví tyto stížnosti a obrátí se na spolehlivější společnost.