Ochrana spotřebitele
Nebojte se změnit banku
16. ledna 2024
Rozčílil vás absurdní poplatek, nefunkční aplikace mobilního bankovnictví, neochotný personál nebo skutečnost, že řešení každé maličkostí vyžaduje předem domluvenou osobní schůzku na pobočce? Nejste-li spokojeni se svou současnou bankou, nebojte se ji změnit. Je to snazší, než si myslíte.
Výběr banky
Než začnete hledat novou banku, zamyslete se nad tím, co od ní očekáváte. V dnešní době se nabídka služeb jednotlivých bank ohledně základních služeb příliš neliší. Roli tak mohou hrát vaše specifické požadavky. Zkoušeli jste například v české bance uplatnit šek ze zahraničí? Pokud ano, víte, že s jeho proplacením uspějete jen u mála z nich. Přiznáváme, že jde spíše o okrajovou záležitost, jiná situace však panuje ohledně účtovaných poplatků, kde banky rády uplatňují svou kreativitu. Dáváte-li zase přednost platbě v hotovosti budete se pravděpodobně zajímat o hustotu sítě bankomatů a poboček, popřípadě podmínky výběru u konkurence. Stále větší důraz je také kladen na uživatelskou přívětivost, ať už se jedná o intuitivní aplikaci mobilního bankovnictví či nasazení nových služeb jako je možnost platby na telefonní kontakt. „Za splnění zvláštních podmínek, například příjmu, který dosahuje určité výše a je pravidelně připsán na předmětný účet, vám banky rády nabídnou také osobnější přístup. To může zahrnovat služby osobního bankéře, vedení účtů v zahraniční měně či poskytnutí kreditní karty s navazujícími službami jako pojištění nebo vstup do letištních salonků,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Chcete-li mít veškeré bankovní služby „pod jednou střechou“, pak vás mohou eventuálně zajímat také výše úroků na spořicím účtu nebo možnost sjednání výhodné hypotéky.
Jak přejít k jiné bance
Dříve jste se pro založení bankovní účtu museli vydat přímo do banky. Nezbytnou podmínkou je totiž řádná identifikace klienta. V dnešní době stačí vyplnit potřebné údaje přímo na webových stránkách, a dokonce i nutné ověření identity lze zvládnout bez toho, aniž byste museli opustit pohodlí domova. Některé banky pro tyto účely umožňují například využití ověření pomocí bankovní identity spojené s vaším stávajícím účtem. Máte-li založeno, převedete si zůstatek, nastavíte trvalé příkazy a informujete zaměstnavatele o nových bankovních údajích. Poté stačí zažádáte o zrušení účtu u vaší stávající banky. Zdá se vám i tento způsob příliš složitý? Potom nechte veškeré zařizování na vaší nové bance. Funguje to tak, že zajdete na pobočku vámi vybrané banky a požádáte o změnu platebního účtu. „Svoji novou banku můžete zkrátka zmocnit k tomu, aby za vás a vaším jménem vyřešila veškeré potřebné formality. Banka vám následně zajistí nový účet a zároveň, budete-li si to přát, od určitého data převede trvalé příkazy a souhlasy s inkasem, nebo dokonce vypoví smlouvu o platebním účtu u stávající banky,“ vysvětluje Hekšová. S vaší předchozí bankou se tak nemusíte ani loučit, přitom by mělo být vše převedeno do 15 dnů.
Co byste měli vědět o převedení účtu
Počítejte s tím, že změna platebního účtu nefunguje jako přenesení telefonního čísla k jinému operátorovi. Některé banky sice nabízí přenesení stávajícího čísla bankovního účtu, vždy se ale změní přinejmenším část za lomítkem.
„Změnu platebního účtu vám nová banka nemusí zajistit, máte-li u dosavadní banky další závazky spojené s běžným účtem, například hypotéku,“ uzavírá ředitelka dTestu Hekšová.
Jestliže byl váš dosavadní účet otevřen déle než rok, stávající banka po vás nemůže požadovat jakýkoliv poplatek za jeho zrušení.
V některých případech pro vás může být jednodušší založit si účet u nové banky samostatně a po určitou dobu provozovat oba účty zároveň. Ujistíte se tak, že vše je převedeno a funguje, jak si přejete.