Menu

Město Dobruška

Ochrana spotřebitele

"Zaplať, nebo souhlas" v novém, ale stále problematickém kabátku

23. ledna 2025

Stále častěji se mohou spotřebitelé setkat s konceptem „pay or consent“ neboli „zaplať, nebo souhlas“ u platforem, které zpracovávají osobní data svých uživatelů za účelem personalizované reklamy. Tento přístup zvolila i společnost Meta, která stojí za takovými giganty, jako jsou Instagram nebo Facebook. Spotřebitelské organizace, v čele s Evropskou spotřebitelkou organizací (BEUC), tento přístup kritizují. Jaký je důvod?

Stížnost a následný vývoj

Model „zaplať, nebo souhlas“ zavedla společnost Meta pro uživatele svých sociálních sítí v listopadu 2023. Uživatelé se tak od té doby mohli setkat s volbou: buď souhlasit se zpracováním svých osobních údajů za účelem personalizované reklamy, nebo si zaplatit za možnost využívat sítě bez cílených reklam. Tento přístup si vysloužil značnou kritiku ze strany spotřebitelských organizací a dalších subjektů, které poukázaly na to, že takový model odporuje hned několika právním předpisům, které mají svůj původ v EU.

  • Říjen 2023: Meta oznámila, že v EU bude uplatňovat politiku „zaplať, nebo souhlas“.
  • Listopad 2023: BEUC a 19 jejích členských organizací včetně dTestu podávají orgánům ochrany spotřebitele stížnosti z důvodu užití nekalých obchodních praktik ze strany společnosti Meta.
  • Únor 2024: BEUC a 8 jejích členských organizací včetně dTestu podávají stížnosti orgánům na ochranu osobních údajů, přičemž argumentují, že společnost Meta získala souhlas svých uživatelů pravděpodobně v rozporu s právními předpisy.
  • Červenec 2024: Evropská komise shledává model „zaplať, nebo souhlas“ v rozporu s Aktem o digitálních trzích (DMA). Dozorové orgány pro ochranu spotřebitele nařizují společnosti Meta provést změny v modelu „zaplať, nebo souhlas“ a zajistit soulad s předpisy na ochranu spotřebitele.
  • Listopad 2024: Meta představuje nový upravený model „zaplať, nebo souhlas“.
  • Leden 2025: BEUC požaduje, aby příslušné orgány přijaly rychlá a účinná opatření proti společnosti Meta.

Nový kabátek, stejný problém

Ačkoliv se na první pohled může zdát, že uplatňovaný koncept nepřináší uživatelům žádná příkoří – naopak jim dává možnost volby, opak je pravdou. Jedním z hlavních problémů z pohledu spotřebitelského práva je, že uživatel je postaven před volbu, kdy buď zaplatí penězi a vyhne se personalizovaným (nikoliv všem) reklamám, nebo bude dále „zdarma“ využívat služeb platformy výměnou za celé penzum osobních údajů. Jenže osobní data mají svou hodnotu a obzvlášť ta, která jsou sofistikovaně zpracovávaná za účelem profilování uživatelů a následně obratně zpeněžená. Služba by proto v daném kontextu neměla být označována jako „zdarma“. Meta v souvislosti s upraveným modelem používá formulaci „use free of charge with ads“ místo původního „use for free with ads“. Jedná se však jen o kosmetickou změnu, která může v různých jazykových mutacích stále nasvědčovat tomu, že se Meta dopouští nekalých obchodních praktik z důvodů uvádění zavádějících informací. Ani v dalších vytýkaných aspektech přitom nový model nepřináší zlepšení. Upravený model nejprve nabízí volbu mezi placenou službou, která nepoužívá uživatelské informace (není použit termín osobní údaje) a službou, za níž nejsou účtovány peníze, ale sebraná data jsou využita k reklamním účelům. Zvolí-li uživatel druhou volbu, čeká ho ještě výběr mezi personalizovanou reklamou, nebo méně personalizovanou reklamou, kdy je brouzdání v takzvaném feedu přerušováno reklamními bloky. Zvolený koncept pak vede k tomu, že Meta od uživatelů stále nezískává plně svobodný a informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů. Navíc v rozporu s nařízením o digitálních trzích dochází ke zhoršování kvality služeb pro uživatele, kteří neudělí souhlas s využitím svých osobních údajů.

„Evropští spotřebitelé by se neměli nechat oklamat kosmetickými změnami, které Meta aplikuje na svou roční politiku ‚zaplať nebo souhlas‘. Podle našeho názoru technologický gigant neřeší zásadní problém, že uživatelé Facebooku a Instagramu nejsou postaveni před spravedlivou volbu. Meta se jen slabě snaží argumentovat, že jedná v souladu s právem EU, zatímco nadále tlačí uživatele ke svému systému behaviorální reklamy. Je důležité, aby orgány na ochranu spotřebitelů a osobních údajů spolu s Evropskou komisí rychle prověřily nejnovější politiku společnosti Meta a v případě potřeby přijaly okamžitá a účinná opatření na ochranu spotřebitelů,“ apeluje Agustín Reyna, generální ředitel Evropské spotřebitelské organizace (BEUC).

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Informace o pomoci občanům Ukrajiny

Kamery

Kamery

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Překlad (translations)

Informace k COVID-19

Informace k COVID-19

Spotřebitelská poradna dTest

Spotřebitelská poradna dTest

Strategický plán

Strategický plán rozvoje města

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky [nové okno]

Aktuální počasí

dnes, sobota 26. 4. 2025
slabý déšť 13 °C 4 °C
neděle 27. 4. jasno 16/2 °C
pondělí 28. 4. slabý déšť 15/6 °C
úterý 29. 4. slabý déšť 18/10 °C

Mobilní aplikace

logo mobilní aplikace

Zdarma ke stažení na:

app-store-download

google-play-download

Vyhledávání lékaře online

Databáze zdravotnických zařízení a lékařů celé ČR umožňuje z jednoho místa najít toho správného odborníka na Vaše zdravotní potíže. Zkuste portál www.navstevalekare.cz
[nové okno]

Pozvánky

Soubor ke stáhnutí: Dobruska_KINO_A2-04-2025_CMYK_web.pdf, Typ: PDF dokument, Velikost: 375.1 kB

Výstava prací žáků Gymnázia Dobruška

Výstava Apríl s humorem Josefa Poláčka

Výstava Příběhy filmových fotografií

Výstava dětských obrázků

Předpremiéra filmu

Stavění májky a čarodějnice

1945 ROK OSVOBOZENÍ

Oslava svobody s houslemi a klavírem

Dobrušské sluníčko

Mimi&kafe v městské knihovně

Pohádkohraní v městské knihovně

Den pro rodinu v Dorušce

Mezinárodní den muzeí - Kování s Ondrou

Křest knihy Jřího Macha

Dobrušská pouť

Prďofest v Dobrušce

Příměstský tábor

Projekt Standardizace územního plánu

Sociálně-právní poradna

Publicita projektů a organizací
Mapa