Ochrana spotřebitele
Další finta podomních prodejců: doma předvedené zboží nelze vrátit
28. dubna 2016
Zní to trochu jako vtip. Při podpisu smlouvy potvrdíte, že jste do právě kupovaného parního čističe sami nalili vodu a použili jej. V podmínkách smlouvy je pak uvedeno, že nalitím vody dochází ke smísení zboží s jiným, a tudíž od koupě nelze odstoupit do 14 dnů. Nejde však o vtip, ale o reálnou fintu prodejce, který překrucuje zákon ve snaze odepřít vám právo smlouvu uzavřenou doma zrušit.
Přestože řada měst a obcí již podomní prodej zakázala, lidé stále čelí obchodním zástupcům v oblecích nabízejících nejrůznější produkty a služby. Zástupci společnosti Clear World s.r.o. získávají nové zákazníky prezentací a prodejem parních čističů u nich doma, a to za cenu přesahující 30 000 Kč.
„Podle zákona je možné smlouvy sjednané v domácnosti spotřebitele do 14 dnů zrušit. Byť z tohoto pravidla existují výjimky, nelze si je vykládat po svém. Společnost Clear World s.r.o. ve svých smluvních podmínkách uvádí rovnou tři zákonné výjimky z práva na odstoupení od smlouvy. Podle společnosti nelze vrátit parní čistič upravený na přání spotřebitele. Dále byl-li smísen s jiným zbožím, kterým se pro účely smlouvy rozumí i voda. Nelze prý vrátit ani čistič vyndaný z hygienického obalu,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Společnost však už v samotném textu smlouvy zakotvuje, že si zákazník úpravu čističe vyžádal, sám ho z obalu vyndal a nalil do něho vodu.“ Nic netušící spotřebitel nemá ani možnost zaškrtnout, že tomu bylo jinak. Navíc ten, kdo vodu do čističe nalévá, bývá obchodní zástupce, aby jej mohl zákazníkovi před uzavřením smlouvy předvést.
Situace, kdy spotřebitelé nemohou od smlouvy odstoupit, mají své opodstatnění a důvod, který k tomu zákonodárce vedl. Tak například není možné odstoupit od koupě balení bílé a jiné barvy na malování, pokud už byly smíchány k docílení určitého odstínu. Z hygienických důvodů nelze vrátit třeba rozbalený zubní kartáček. Parní čistič nespadá ani pod jednu z uvedených výjimek. A fakt, že existuje jeho jednokomorová a dvoukomorová varianta, bez dalšího neznamená, že volbu té druhé šlo pokládat za spotřebitelem vyžádanou úpravu věci. Zákonné výjimky se totiž nesmějí zneužívat.
Každý podomní prodejce musí písemně poučit své zákazníky o jejich právu od smlouvy odstoupit. „Společnost Clear World s.r.o. při plnění této povinnosti částečně vychází ze zrušeného zákona a využívá další výjimku, která nepřipouštěla možnost odstoupit od smlouvy, jestliže si spotřebitel prodejce sám domů předem pozval. Ta už ale neplatí téměř čtyři roky,“ podotýká Lukáš Zelený.
Zákazník, který si tímto způsobem parní čistič koupil, je samozřejmě oprávněn od kupní smlouvy odstoupit, neboť rozbalený, vodou naplněný a předvedený čistič už v tomto stavu koupil. S ohledem na nesprávné poučení ze strany prodejce tak může učinit do 1 roku a 14 dnů po převzetí čističe a má právo na vrácení plné kupní ceny, pokud ji hned zaplatil.