Ochrana spotřebitele
Garance ceny u dodávky energií se může prodražit
1. června 2016
Zvažujete změnu dodavatele energií a zaujala vás nabídka tzv. garance ceny? Tato služba zaručuje, že zlevní-li elektřinu či plyn vybraný dodavatel, sníží se na stejnou výši i cena u vašeho dodavatele. Ještě než lákavou nabídku přijmete, prostudujte si její podmínky. Garance ceny totiž bývá zpoplatněná, a tak se může stát, že nakonec zaplatíte ještě více.
Mnoho dodavatelů se nabídkou garance ceny snaží zákazníky motivovat k uzavření smluv na dobu určitou. Ty však nemusejí být pro zákazníky výhodné, neboť je většinou nelze vypovědět, či je jejich ukončení podmíněno zaplacením tučné smluvní pokuty. „Vzhledem k pohyblivým cenám energií i konkurenčnímu boji mezi dodavateli doporučujeme spotřebitelům uzavírat smlouvu na dobu neurčitou nebo smlouvu na dobu určitou na nejvýše jeden rok,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Měřítkem pro případnou slevu v rámci garance ceny bývá obvykle standardní produkt tzv. dominantního dodavatele, tedy dodavatele, který má v daném regionu nejvíce zákazníků. Standardní produkty patří však k těm dražším. Dominantní dodavatel může nabízet i jiné, výhodnější produkty. Navíc služba garance bývá zpoplatněna, v konečném důsledku tedy spotřebitel nemusí ušetřit, ale naopak zaplatí více.
Garance ceny se nevyplatí například u produktu Praha – Garance pro elektřinu nabízeného společností Bohemia Energy. Spotřebitel za vyúčtovací období trvající přibližně osm a půl měsíce (březen až prosinec 2015) ušetřil díky garanci ceny sjednané v rámci výše uvedeného produktu na elektřině 122 Kč, avšak zaplatil za garanci ceny 195,09 Kč. Ještě méně výhodné se pro spotřebitele ukázalo sjednání produktu GARANCE PRE – Home Standart 24 – D02d, kdy spotřebitel za stejné období ušetřil na plynu 8 Kč, avšak za garanci ceny zaplatil 201,87 Kč.
V některých případech dochází k tomu, že při sjednávání smluv o dodávce energií dochází k zavalení spotřebitele informacemi, jindy se o některých informacích vůbec nedozvídá. Občas nebývá spotřebitel ani upozorněn, že je garance ceny zpoplatněna. Přitom spotřebitel musí výslovně souhlasit se sjednáním dalších plateb vedle platby za elektřinu a plyn. „Zpoplatněná garance ceny by měla být obsažena přímo ve smlouvě o dodávce energií, a pokud tomu tak není, nesmí dodavatel dle občanského zákoníku platby za dodávku energií po spotřebiteli vyžadovat. Není-li tedy ujednání o garanci ceny součástí smlouvy o dodávce energií, má spotřebitel právo na vrácení platby za službu garance,“ uzavírá Zelený.