Ochrana spotřebitele
Neříkejte své „ANO“ lehkovážně
27. září 2017
Řeč sice nebude o žádosti o ruku, ale i ve spotřebitelských vztazích je třeba dobře si rozmyslet, s kým vstoupíte do svazku smluvního. Po přijetí nového občanského zákoníku se totiž roztrhl pytel s telefonickými nabídkami a každé vaše neuvážené „ANO“ může znamenat závazné přijetí smlouvy. Zakořeněné přesvědčení, že co není na papíře, nikoho nezavazuje, je omyl, který může vaši peněženku hodně bolet.
Uzavírání smlouvy po telefonu s sebou nese mnohá rizika. Předně má v drtivé většině případů záznam hovoru pouze druhá strana; tedy podnikatel, který vám nabízí své zboží či služby. „Obsahem smlouvy je vše, co jste odsouhlasili v průběhu hovoru. Pokud nemáte, jak si ověřit, co při hovoru zaznělo, budete velmi obtížně prokazovat svá tvrzení,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
V praxi se lze dokonce setkat s případy, kdy si podnikatel telefonický hovor účelově sestříhá podle své potřeby a původně nevinná konverzace se změní v účinnou zbraň proti spotřebiteli. „To jsou ovšem již extrémní případy. Většinou si spotřebitelé komplikují život sami tím, že v rámci telefonického hovoru kývnou na nabídku, která na první pohled vypadá lákavě. Poté si ale zjistí více informací, popřemýšlí a své rozhodnutí změní. Problém nastává ve chvíli, kdy spotřebitel zůstane pasivní. Od uzavření smlouvy totiž počíná běžet neúprosná lhůta pro odstoupení, jejíž promeškání se nevyplácí,“ říká Lukáš Zelený. Je dobré vědět, že u různého typu smluv se může začátek běhu lhůty pro odstoupení od smlouvy lišit. Například při sjednání kupní smlouvy začíná lhůta běžet až od převzetí zboží.
Odstoupení od smlouvy nikdy neoznamujte podnikateli telefonicky. Pokud si hovor sami nenahrajete, později už neprokážete, že k odstoupení od smlouvy z vaší strany skutečně došlo. Voláte-li zpět na nepřijatý hovor nebo proto, že chcete smlouvu zrušit, dávejte si pozor také na barevné linky. Kromě nechtěného závazku vás může čekat i tučné vyúčtování za telefon.
Promeškání lhůty pro odstoupení od smlouvy pro vás může mít dalekosáhlé důsledky. „Pokud si objednáte setrvačný prodej pamětních mincí, bude vám schránku v pravidelných měsíčních intervalech zaplavovat nepotřebné zboží, které už nepůjde vrátit. Jestliže odsouhlasíte změnu dodavatele energií či operátora, může vás navíc kromě nevýhodné smlouvy postihnout i sankční poplatek za předčasné zrušení vaší stávající smlouvy,“ vypočítává Zelený jednotlivé příklady.
Mezi spotřebiteli stále panuje jakési všeobecné přesvědčení o tom, že co není na papíře, nikoho nezavazuje. Písemné vyhotovení smlouvy ale nemá na platnost ústního ujednání žádný vliv. Podnikatel navíc nemá podle zákona povinnost poskytovat spotřebiteli smlouvu v písemné formě. Jedinou výjimku představují smlouvy o elektronických komunikacích, u nichž zákon výslovně stanoví, že poskytovatel služeb musí ihned po uzavření smlouvy dodat spotřebiteli veškeré informace o jejím obsahu v elektronické nebo listinné podobě. Čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy pak počíná běžet až od chvíle, kdy jsou spotřebiteli příslušné informace k dispozici.
V současné době se nicméně projednává věcný záměr nového zákona o ochraně spotřebitele, který by měl do budoucna přinést poměrně zásadní změnu. „Pokud se tuto myšlenku podaří prosadit, bude obchodník muset každou nabídku učiněnou telefonicky předložit spotřebiteli také na trvalém nosiči. Smlouva pak bude uzavřená až v okamžiku, kdy ji spotřebitel písemně potvrdí,“ doplňuje Zelený.
A na závěr jedno varování pro kupující, kteří, viděno očima zákona, nejsou v postavení spotřebitelů. Může se jednat o případy koupě mezi občany nebo obchodní smlouvy mezi dvěma podnikateli. Kupující ne-spotřebitel, který řekne do telefonu „ANO“, od smlouvy bez dobrého důvodu vůbec neodstoupí.