Ochrana spotřebitele
Při koupi zájezdu si pohlídejte obsah smlouvy
22. června 2016
Chystáte se na dovolenou? Pokud se rozhodnete svůj zájezd do hor, za památkami nebo k moři svěřit do péče cestovní kanceláře, zaplatíte o něco více, než kdybyste vše zařizovali na vlastní pěst. Na druhou stranu ale můžete počítat s tím, že budete více chráněni zákonem.
Uzavřením smlouvy o zájezdu na sebe cestovní kancelář bere mnohé povinnosti. „I v případě, že není smlouva o zájezdu uzavřena písemně, což zákon povoluje, musí pořadatel zájezdu dodat alespoň písemné potvrzení o jejím uzavření,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Smlouva či potvrzení mají obsahovat přesné vymezení smluvních stran, samotného zájezdu, všech zahrnutých služeb, ceny a také stornopoplatků. „Pro přehlednost i kvůli častým stížnostem zde musí být bližší údaje o ubytování, stravování a dopravě. Samozřejmé by mělo být popsání systému stížností a reklamací včetně způsobu řešení sporů,“ dodává Zelený. Tyto informace se hodí zejména v situacích, kdy nastane nějaký problém a je třeba řešit reklamaci nebo jiný spor. Informace se ještě upřesňují nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu společně s dodáním letenky nebo poukazu na ubytování.
Mějte na paměti, že zákon pořadateli zájezdu nejen ukládá určité povinnosti, ale umožňuje jim například zájezd v jistých případech zrušit. Je-li jeho vypravení podmíněno určitým počtem osob, které se ho mají účastnit, může být zájezd v termínu uvedeném ve smlouvě zrušen, nedojde-li k naplnění kapacity. Dle zákona je možné změnit cenu zájezdu i po uzavření smlouvy, a to až do jednadvacátého dne před odjezdem. Může se tak stát pouze v případě, pokud je to předem domluveno a pokud se před odjezdem zvýší cena dopravy či pohonných hmot, platby spojené s dopravou (letištní či přístavní poplatky), nebo se změní kurz koruny o více než 10 %. Pořadatel musí odeslat oznámení o změně ceny nejpozději 21. den před zahájením zájezdu. Pokud jej pošle později, cena se nemění.
Cenu zájezdu mohou ovlivnit i jiné okolnosti. „V případě, že dojde například k uzavření dohodnutého hotelu kvůli hygieně či požáru nebo pokud přelet do destinace komplikuje bezpečnostní situace nebo povětrnostní vlivy, může pořadatel navrhnout změnu smlouvy, a to včetně případné nové ceny,“ připomíná Zelený a dodává: „Zákazník má lhůtu na rozmyšlenou, a pokud mu nová nabídka nevyhovuje, může od smlouvy odstoupit a dostane peníze zpět. Pokud ale nereaguje, platí, že se změnou souhlasí.“
Měnit může i zákazník a v případě, že se nemůže zájezdu zúčastnit, může místo sebe vyslat někoho jiného. Stačí oznámit pořadateli, že pojede někdo jiný a připojit souhlas osoby se smlouvou, pokud tomu nebrání nějaké vnější překážky (například víza). Změnu je ale třeba udělat včas - nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu. Náklady na změnu však musí zákazníci pořadateli uhradit.
Zákon zakládá právo cestujícího kdykoliv zrušit smlouvu o zájezdu, není to ale vždy zadarmo. Zákazník může odstoupit bez sankce pouze v případě, že pořadatel porušil některou ze svých povinností. Bude-li důvod odstoupení na straně zákazníka (nemoc, nedostatek dovolené, nenadálá událost), pak většina cestovních kanceláří bude chtít stornopoplatek (odstupné). Výše storna se liší u každé cestovní kanceláře a s blížícím se datem odjezdu roste. Týden před odjezdem se pohybuje mezi 90 – 100 % ceny zájezdu, tedy zákazník vlastně zaplatí vše, aniž by někam vyjel, služby konzumoval a kohokoliv na místě vytěžoval. „Pokutu ve výši sta procent ceny zájezdu v případě, že zákazník vůbec neodjede, považujeme ovšem za nepřiměřenou,“ uzavírá Zelený.